Nákup bezemisních vozidel

Dopravní podnik města Olomouce, a.s., Olomoucký kraj
Investice 189 mil. Kč
Dotace 160,65 mil. Kč
Financováno Komerční banka
Dopravní podnik města Olomouce nakoupil první elektrobus a 8 nízkopodlažních tramvají, které obohatili flotilu městské hromadné dopravy brázdící ulice Olomouce. Jedná se o první vlaštovky směrem k udržitelnější městské dopravě. Nákup tramvají a elektrobusu byl z 85% spolufinancován z dotačního programu IROP.

První vlastní elektrobus

Už v minulosti dopravní podnik občas elektrobusy využíval, vždy se ale jednalo pouze o krátkodobou zápůjčku. Až s nákupem elektrobusu SOR NS 12 electric se stal dopravní podnik majitelem prvního zcela bezemisního vozidla. Při nákupu elektrobusu byl z provozu vyřazen starší dieselový autobus s emisní normou EURO 3. Tyto starší autobusy jsou postupně nahrazovány autobusy s emisní normou EURO 6. Jedná se sice o vozidla na dieselový pohon, ale s nižšími emisemi než mají jejich předchůdci. S normou EURO 6 provozuje podnik celkem 31 autobusů, což je téměř 40 % všech autobusů.

Elektrifikace autobusů je finančně nákladná 

Elektrifikovat autobusy je běh na dlouhou trať. Pořízení elektrobusu je totiž 3x nákladnější než pořízení autobusu s dieselovým pohonem. Kromě toho je potřeba investovat do infrastruktury a úpravy zázemí pro údržbu vozidel, což činí elektrifikaci nákladným procesem. 

Bezemisní tramvaje

Už teď se ale dá říct, že velká část vozů obsluhujících cestující po Olomouci je bezemisních. Jedná se o tramvaje. Těch jezdí po Olomouci 71 na trasách o délce 45 kilometrů. To je skoro stejné množství jako autobusů, kterých dopravní podnik vlastní 78. 

Budoucnost udržitelné dopravy v Olomouci

Dopravní podnik zatím nevlastní jiná vozidla na alternativní pohon, než je zmíněný elektrobus, ale to se možná v budoucnu změní, jak nastiňuje tisková mluvčí Martina Krčová: „Aktuálně je zpracována studie na využití vodíkových autobusů v Olomouci, ale teprve probíhá seznamování s výsledky studie, proto vám nemůžeme momentálně poskytnout bližší informace. Vodíkový pohon ale vidíme jako perspektivní technologii, která má budoucnost."