Jak postupovat při výběru fotovoltaiky – definování strategie

Doba čtení   2 min
Sdílet

Fotovoltaika dnes zažívá boom a je atraktivnější (i dostupnější) než kdykoliv předtím. Důvodů je mnoho – růst cen, energetická destabilizace ve světě, evropský Green Deal či klimatická změna. Také už zvažujete pořízení fotovoltaiky do své firmy? Mějte na paměti, že instalace fotovoltaického systému do domácnosti nebo firmy je velice komplexní záležitostí a vyžaduje zvážení mnoha faktorů. Kde začít? Začněte strategickými otázkami – proč vlastně fotovoltaiku chcete, respektive potřebujete?

Jak postupovat při výběru fotovoltaiky – definování strategie
Zdroj: Canva, powerofforever

Ať už jste firma, nebo domácnost, nejdříve si ujasněte, proč vlastně fotovoltaickou elektrárnu chcete. Strategické otázky při výběru fotovoltaiky lze rozdělit do několika skupin:

  • Jakých úspor chci díky fotovoltaice dosáhnout?
  • Pro jaký druh projektu fotovoltaiku plánuji?
  • Chci, nebo potřebuji naplnit environmentální cíle firmy?

Otázka úspor díky fotovoltaice

Je vaším cílem celková úspora nákladů na elektřinu ve firemním provozu? Nebo potřebujete zajistit pouze částečné úspory – např. pro ohřev vody, provoz klimatizace či nabíjení elektromobilu? Z těchto úvah plyne další důležitá úloha, definujte si, jaký výkon fotovoltaiky potřebujete. Při odpovědi nezapomeňte zohlednit i budoucí vývoj – bude se spotřeba ve vaší firmě či domácnosti měnit (zvyšovat či snižovat)? Ke zvýšení spotřeby může vést pořízení klimatizace, elektromobilu apod. 

Pro jaký druh projektu fotovoltaiku plánujete?

Projektujete energeticky pasivní či nízkoenergetickou stavbu? V případě dnešních energeticky pasivních domů je fotovoltaika téměř samozřejmostí a většina investorů s ní počítá již ve fázi projektování. Proti běžným novostavbám spotřebují pasivní domy přibližně o 90 % méně elektřiny a aktivní vytápění probíhá jenom několik dnů v roce. K těmto energetickým benefitům pasivních staveb napomáhá také instalovaná fotovoltaika.

Fotovoltaika může zajistit také bezproblémový záložní provoz v případě výpadků elektřiny (tzv. blackouty). V tomto případě budete pořizovat akumulační baterii sloužící k ukládání vyrobené elektrické energie.

  Slyšeli jste o bateriové laboratoři do EVC Group? Více si přečtěte v našem článku a případové studii.

 Fotovoltaika a udržitelnost ve firmách

Potřebuje si vaše firma strategicky co nejdříve nastavit environmentální cíle a posunout se k nízkoemisní a později bezemisní energii? S velkou pravděpodobností ano, obzvlášť v případě, že vy nebo váš odběratel zavádíte ESG strategii. Klimatické cíle firmy (snižování emisí skleníkových plynů) totiž nově patří mezi 5 základních témat udržitelných strategií a nefinančního reportingu ESG.


Až budete mít jasno v těchto otázkách, můžete začít s hledáním vhodného dodavatele fotovoltaiky. Dodavatel vám na základě výše uvedených předpokladů bude schopen navrhnout optimální technologii fotovoltaiky tak, abyste neinvestovali do něčeho, co nebudete plně využívat. S výběrem dodavatele vám pomůžeme ve druhé části článku.

Chcete dostávat newsletter?

Zanechte nám svou emailovou adresu a my vám budeme každé 2 týdny
posílat souhrn aktualit a příkladů dobré praxe ze světa udržitelného rozvoje.

Formulář je chráněn reCAPTCHA a zásadami ochrany osobních údajů smluvními podmínkami společnosti Google.