Stále roste množství českých firem, které se snaží vydat udržitelnějším směrem, postupně tak vyměňují dopravní prostředky se spalovacími motory za vozy s elektrickým pohonem. Pokud chce firma splňovat strategii ohleduplného a udržitelného podnikání, tak by měla disponovat plně elektrickou flotilou.
Například online potravinový e-shop Rohlík.cz sice disponuje 40 elektroauty, ale stále preferuje dostupnější variantu vozů na CNG pohon, kterých má celkem 80. Jeden z hlavních důvodů je nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Od přechodu na elektromobilitu však firma rozhodně neopouští. S elektrickými vozy začínají například v Madridu, kde je situace příznivější.
Další inspiraci můžete najít u firmy DPD, která jako jedna z nejvytíženějších dopravních společností chce nasadit přibližně 300 elektromobilů ve velkých městech a regionech, a docílit tak nízkoemisního doručování. V rámci své zelené strategie má za úkol tohoto cíle dosáhnout do roku 2025 v celkem 350 evropských městech včetně Prahy a Ostravy. Ke kompletní elektrifikaci dodávek po celé Evropě dojde do roku 2035.
Co definuje udržitelnou mobilitu v roce 2023? Poznejte životaschopné alternativy k fosilním palivům.
Dovážet zboží mohou také kola
Příkladem bezemisního doručování pro kurýrní společnosti může být švédská dopravní firma Dachser, která využívá jak bateriové elektrické dodávky a nákladních vozidel, tak tzv. cargo kola neboli nákladní elektrokola. Od roku 2020 využívá společnost nákladní elektrokola v Praze i v Hradci Králové, a to díky české společnosti 4AVs, která pro Dachser vyvinula model nákladního elektrokola přímo pro potřeby firmy. V praxi chce Dachser dosáhnout konceptu doručování za pomocí různého typu vozidel. Nákladní vozidla v ranních hodinách dodají zásilky do centra města, odkud si je přeberou kurýři s elektrokoly, kteří je následně rozvezou. Nákladní elektrokola celkově uvezou až 300 kg.
Klasická kola či elektrokola se již ve společnosti uchytila mezi oblíbené činnosti v rámci volného času. Nejen v Praze mohou obyvatelé využívat sdílená kola pro rychlé přesuny po městě přes chytré aplikace, jako jsou Rekola, Nextbike či Bolt. Pražská integrovaná doprava například spolupracuje se společnostmi Rekola a Nextbike v rámci motivace občanů využívat více kolo jakožto dopravní prostředek.
O sdílených formách dopravy jsme psali také v článku Mobilita jako služba.
Do práce na kole
V Česku se rozvíjí trend z vyspělejších evropských zemí, a to podporovat firemní elektrokola pro své zaměstnance. Pro firmy z toho plynou hned dvě výhody. Firmy si často pořizují elektrokola na operativní leasing, u které je pro firmu i zaměstnance osvobozeno od daní díky podpoře od státu. Druhou výhodou je důraz na udržitelné způsoby dopravy zaměstnanců do práce, a tedy i možnost uvedení tohoto řešení do ESG reportů.
Inspiraci mohou firmy najít i ve státní sféře. Od května tohoto roku například Belgie uplatnila plošné opatření, ve kterém státní zaměstnanci při dojíždění do práce na kole mohou získat za každý ujetý kilometr finanční odměnu. Podle znění opatření by si tak mohli pracovníci přilepšit ročně až o 2 343 euro (přibližně 55 tisíc korun). Belgie tím chce ozelenit pohyb ve městech, a zamezit tak vzniku dopravních kolon.