Výrobce designového nábytku Zlínský kraj

Ton: Tradiční český nábytek s moderním přístupem k ESG

Nábytkářská firma Ton se ve své výrobě řídí mnoha principy udržitelnosti. Nechala si zanalyzovat svůj aktuální stav a pracuje na identifikovaných výzvách. Inspirativním vzorem je zcela jistě její důraz na ekodesign a nadčasovost jejího nábytku, stejně jako přístup k zaměstnancům a důraz na firemní kulturu.

Ton: Tradiční český nábytek s moderním přístupem k ESG

Ton: Tradiční český nábytek s moderním přístupem k ESG

Historie nábytkářské firmy Ton sahá až do roku 1861, kdy vznikla v Bystřici pod Hostýnem továrna na ohýbaný nábytek. Bystřice pod Hostýnem je dnes nejstarším místem na světě, kde se tradiční technologie ohýbání nábytku stále používá. Veškeré výrobky jsou distribuovány do více než 80 zemí světa a společnost je držitelem několika certifikátů za design a inovace.

Zavedení cirkularity do firmy Ton

Firma Ton se nedávno rozhodla zmapovat svůj aktuální stav udržitelnosti a na základě zjištěných doporučení aplikovat taková opatření, která by vedla k vyšší udržitelnosti a naplňování cirkulární ekonomiky v praxi. Na tento proces poptala konzultační firmu CIRA Advisory, která Tonu pomohla vytvořit strategii udržitelnosti. Více o spolupráci k dispozici zde. Mapování aktuálního stavu a tvorba strategie udržitelnosti probíhalo na základě konceptu ESG a ESRS standardů. Analyzovány byly tyto oblasti: materiálové toky (vstupy do výroby a výstupy z výroby), voda, energetika, odpady, provoz, pravidla nákupů, zapojení zaměstnanců, externí a interní komunikace.

Hlavní identifikovaná témata:

1. Životní prostředí

Příroda je základem podnikání a budoucnosti Tonu i proto, že jedním z pilířů úspěchu firmy je vzácný přírodní zdroj – bukové dřevo. Do identifikovaných výzev se tak zařadila potřeba snižovat emise skleníkových plynů z výroby, minimalizovat dopady na biodiverzitu a zajistit ekodesign u všech výrobků.

  • Energie: Firma již zahájila proces přechodu k výrobě vlastní energie z obnovitelných zdrojů (fotovoltaika) a definovala si zde cíle a akční kroky, stejně jako i v další oblasti, kterou je snižování energetické náročnosti výroby v rámci svého dekarbonizačního plánu na základě Science Based Targets (SBTi).  
  • Emise: Materiály a doprava jsou dvě oblasti, které po spotřebě energie nejvíce přispívají k uhlíkové stopě Tonu. Jako  akční kroky bylo definováno prozkoumání možnosti LCA (posouzení životního cyklu) a EPD (environmentální prohlášení o produktu) pro vybrané výrobky, zkoumání potenciálu nízkoemisních materiálů, spolupráce s dopravci na implementaci nízkoemisní dopravy a spolupráce s dodavateli.  
  • Znečištění ovzduší: V posledních letech Ton kontinuálně snižuje množství těkavých organických látek (VOC) a cílem je maximálně omezit jejich produkci, například skrze použití přírodních olejů. Dalším velkým zdrojem znečištění ovzduší je uhelná elektrárna firmy, která ale bude omezena do roku 2030. 
  • Voda: Cílem Tonu je minimalizovat spotřebu vody ve svém výrobním procesu a hledat způsoby, jak ji účinněji využívat. Mezi akční kroky byly identifikovány možnosti pro využití dešťové vody, její měření a realizace opatření v rámci vodního auditu. 
  • Biodiverzita: Ton chápe, že je třeba získávat dřevo z odpovědně řízených lesů a minimalizovat negativní dopady na rozmanitost ekosystémů. Mezi definované akční kroky patří edukace dodavatelů o dopadech na biodiverzitu a s nimi spojenými riziky na jejich podnikání, maximální podpora současných dodavatelů k přechodu na certifikaci FSC a tlak na přijetí FSC certifikátů skrze spolky a organizace. 
  • Cirkulární ekonomika: Ton má historicky ve svém business modelu dva prvky ekodesignu: dlouhou životnost produktů a jejich designovou nadčasovost. Kromě toho je kladen důraz na předcházení vzniku odpadu, výběr kvalitních a udržitelných materiálů a designu výrobků k opravitelnosti. Ton má v této oblasti za cíl vytvořit manuál cirkulárního designu, omezit lepené spoje a čalounění, které povede k opravitelnosti výrobku, a informovat zákazníky o možnostech oprav, případně zpětného prodeje. 
  • Odpad: Cílem Tonu je snižovat celkové množství odpadu ve výrobě a se vzniklým odpadem nakládat co nejhospodárněji, aby nekončil na skládkách. Zároveň snahou Tonu je minimalizovat množství obalového materiálu, případně implementovat udržitelné obalové materiály.  

 

2. Zaměstnanci 

Ton se již několik let snaží zlepšovat podmínky svých zaměstnanců a má za cíl dlouhodobě zajišťovat, aby zaměstnanci prosperovali společně s Tonem. Tyto kroky mají také za cíl vytvořit prostředí, které bude přitahovat a udržovat talentované lidi. Ton si nesmírně cení loajality a předávání zkušeností z generace na generaci. 

  • Bezpečnost práce a psychické zdraví: Zdraví zaměstnanců je prioritou v celé výrobě a provozu firmy Ton. Cílem Tonu je rozšiřovat systematickou péči o bezpečnost svých zaměstnanců i skrze navyšování rozpočtu na bezpečnostní pomůcky, také rozšiřovat možnosti kompenzačních cvičení a dalších možností podporující fyzické i mentální zdraví zaměstnanců.  
  • Rovnost a diverzita: Ton se dlouhodobě snaží o eliminaci jakýchkoliv sociálních, věkových, genderových a dalších stereotypů. Ultimátním cílem je vytvořit společnost, která dává rovné příležitosti všem potenciálním zaměstnancům. Cíl rovnosti by měl být začleněn i do kodexu Tonu. 
  • Mzdy: Ton si zakládá na loajálních a šikovných zaměstnancích, kteří tvoří prestiž firmy. Usilování o spravedlivou odměnu je závazkem v kodexu společnosti a fakt, že Ton nesází na levnou práci, lze ho považovat za dobrý základ nastavení férové mzdové politiky. Mzdy ve společnosti Ton se na jednotlivých pozicích pohybují nad krajským průměrem. 
  • Pracovníci v hodnotovém řetězci: Většina dodavatelů Tonu se nachází v ČR, případně EU. Ton má dále zmapovaný celý dodavatelský řetězec (t.j. dodavatele dodavatelů). Cílem Tonu je maximálně komunikovat s dodavateli, a tak zajistit maximální možnou transparentnost a dodržování lidskoprávních pravidel.  

 

3. Dialog a spolupráce 

Dialog a spolupráce ve firmě, s místní komunitou, s dodavateli nebo zákazníky je součástí  otevřené firemní kultury. Zároveň je Ton nedílnou součástí města Bystřice a chce se podílet na rozvoji tohoto regionu (MSK).  

  • Firemní kultura: Ton klade důraz na vytváření silné firemní kultury, která je zaměřena na zaměstnance a transparentnost ve vedení. Důležitým bodem je také transparentnost ve vedení celé společnosti.  
  • Místní komunity: Ton je už třetí století nedílnou součástí života v Bystřici pod Hostýnem a přilehlého regionu. Cílem Tonu je proto větší zapojení jak na místních a regionální úrovni, tak v celorepublikových asociacích. 
  • Řízení vztahů s dodavateli: Ton má v oblasti dodavatelského řetězce dobré vztahy se svými dodavateli. Společnost dodržuje standardní postup a platby jsou vždy hrazeny včas, bez ohledu na velikost dodavatele. Do budoucna plánuje stanovit minimální požadavky, které budou muset všichni dodavatelé splňovat.  
  • Ochrana oznamovatelů: Brzké oznámení možných problémů a nekalého jednání je důležitým prvkem pro zamezení ztráty důvěry zákazníků, šikany zaměstnanců, korupce a dalších jevů, které v Tonu nejsou tolerovány. 
  • Informovanost zákazníků: Cílem Tou je zákazníky hlouběji informovat o environmentálních a sociálních dopadech (pozitivních i negativních) jednotlivých produktů.  

 

Závěr

Ton se v udržitelnosti profiluje především důrazem na trvanlivý a opravitelný produkt z kvalitních materiálů. V oblasti energetiky připravila firma dekarbonizační plán s cílem úplného přechodu na obnovitelné zdroje. Z pohledu cirkularity se zaměřuje na renovace a servis nábytku, prodej používaných židlí, zpětný odběr, produkt jako službu (zapůjčení nábytku) a zpracování dřevěného odpadu z výroby. Z pohledu sociálního pilíře udržitelnosti je hlavní prioritou Tonu péče tělesné a duševní zdraví zaměstnanců, podpora jejich rozvoje a vzdělávání a férové odměňování. Ton se zapojují se do dění v regionu a vede otevřený dialog se všemi zainteresovanými skupinami.