Čistší a levnější
,,Elektrobusy a trolejbusy neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých plynů a částic. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů se tak výrazně snížilo znečištění ovzduší v krajské metropoli,” vysvětluje rozhodnutí předseda představenstva DPmHK Zdeněk Abraham a dodává, že díky tichému pohonu pomáhají tyto vozy také se snižováním hlučnosti ve městě.
Dalším důležitým důvodem byl levnější provoz elektrobusů ve srovnání s klasickými autobusy. Co se pohonu týče, elektřina vyjde oproti naftě levněji a jednodušší je i pravidelná údržba. Odpadá totiž péče o klasický spalovací motor, palivovou soustavu i převodovku. Nároky elektrického motoru na údržbu jsou minimální, mimo jiné i díky absenci pohyblivých prvků. Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení.
Postup při nákupu a návratnost
Nákup nových vozidel proběhl roku 2018 v rámci dvou projektů. Flotila dvaceti elektrobusů byla spolufinancována z dotačních programů Evropské unie IROP 1 a 2. Společně s nákupem tří nabíjecích stanic a 20 stojanů pro pomalé nabíjení vyšla tato investice na 246 milionů korun. Dotace (vztahující se jen na nákup elektrobusů) pokryly z této částky takřka 200 milionů. S pořízením devíti trolejbusů pomohly programy IROP a ITI (Integrovaná teritoriální investice). Jejich celková cena je 121 milionů korun bez DPH, z toho dotace zafinancovaly 95 milionů. V obou případech šlo o značky českých výrobců. Elektrobusy typu SOR NS 12 ELECTRIC dodala firma SOR Libchavy s.r.o., trolejbusy typu Škoda 30 Tr – SOR TNB 12 zase Škoda ELECTRIC a.s.
Výrobci do ceny vozů promítají i výzkum a vývoj technologií, jejich nákup je tedy poměrně nákladný. Na druhou stranu výdaje na pohon a údržbu jsou oproti klasickým autobusům výrazně nižší. V případě hradeckého dopravního podniku odhadují návratnost vložené investice zhruba na dvanáct let. Očekávají navíc, že cena elektrobusů bude s rostoucí poptávkou a sériovější výrobou klesat.
Výhody nových vozidel
Nové trolejbusy Škoda mají oproti klasickým trolejbusům několik výhod. Jednak disponují přídavným bateriovým pohonem, který vozidlu umožňuje ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. Vozy jsou navíc vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Při správném stylu jízdy v rovinatém královéhradeckém terénu tak lze ušetřit až třetinu energie.
Spotřeba elektrobusů od SORu se pohybuje pod 1kWh na kilometr a plně nabitý vůz je schopen ujet asi 170 km. Díky rychlonabíjení je však možné ho dobít během směny, což zvýší denní dojezd až na 300 km. Řidiči, kteří mají s těmito vozy zkušenosti, oceňují intuitivní ovládání, plynulý chod i celkový komfort daný mimo jiné účinnou klimatizací. Životnost obou typů nových vozů je odhadována na minimálně 15 let.
Vozový park
Hradecký dopravní podnik se pyšní statusem nejzelenějšího DP v České republice. Po nákupu nových vozidel ušetří 400 tisíc litrů nafty každý další rok provozu. V dubnu 2021 očekává překonání hranice tří milionů kilometrů ujetých dohromady elektrobusy od zahájení jejich provozu v roce 2013. Z jejich flotily čítající nyní celkem 135 vozů je již 64 na elektrický pohon (23 elektrobusů a 41 trolejbusů) a 71 s dieselovým spalovacím motorem. Starší typy autobusů jsou ve vozovém parku zatím ponechány i z důvodu zachování možnosti flexibilně reagovat v případě výpadku elektrické energie či při pro případ řešení mimořádných či neplánovaných situací. I přesto se průměrné stáří vozů ve flotile DPmHK pohybuje kolem osmi let, čímž se řadí k těm nejnižším v zemi.
Zdroje energie
Energii pro své vozy získává DPmHK zatím z rozvodné sítě ČEZ. Trvale se však zajímá o možnosti přechodu na obnovitelné zdroje. Bohužel tento přechod není dle zástupců podniku v současnosti reálný, protože elektrobusy se dobíjejí především v noci, kdy je větrné či solární energie v síti nedostatek. A zakoupení baterií s kapacitou dostačující k nočnímu nabití desítek vozů, je extrémně finančně nákladné. Potenciál k další ekologizaci provozu tedy s nadějí vyhlížejí ve vozech na vodíkový pohon. S těmi už několik městských dopravních podniků v ČR experimentuje a jejich budoucnost se jeví nadějně.
Pozitivní zkušenosti
Jak jsou v DPmHK po letech zkušeností se stávajícím modelem spokojeni? ,,Systém provozu elektrobusů se plně osvědčil a ověřili jsme si v praxi, že ani rozdílné klimatické podmínky nijak neovlivňují vlastní provoz vozidel,” libuje si předseda představenstva Abraham a doplňuje, že další rozšíření provozu elektrobusů prozatím neplánují. Částečně kvůli již zmíněné potřebě flexibility, částečně kvůli limitovanému akčnímu radiu těchto vozidel.