Postřehy redakční rady: Co si myslí Petra Koudelková o udržitelnosti?

Postřehy redakční rady: Co si myslí Petra Koudelková o udržitelnosti?

Petra Koudelková působí jako vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zabývá se komunikací udržitelných témat. Snaží se edukovat o problematice greenswashingu (ale i jiných dalších washingových aktivit) a za tímto účelem dlouhodobě spolupracuje s CIRA Advisory na tvorbě Manuálů komunikace udržitelnosti.

Jak se témata udržitelnosti propisují do výuky marketingu na univerzitě?

V akademickém prostředí jde v dnešní době o velmi reflektované téma jak mezi studujícími, tak i mezi vyučujícími. To znamená, že toto téma propisujeme nejen do výuky, ale i do samotného chodu fakulty, posléze celé univerzity. Řešíme témata spojená s mobilitou, stravováním, provozem budov a mnoho dalšího. Mimo jiné máme univerzitní podcast (Udržitelná Karlovka), který má informovat a vzdělávat.

Jak hodnotíte aktivity související s globálním udržitelným rozvojem z pohledu Česka?

Myslím, že na tom nejsme úplně špatně, ale může být i lépe. Hodně věcí v Česku není přijímaných, spíše naopak. Chybí mi tady erudovaná a nenucená informovanost široké veřejnosti. Nejde jen o klasické vzdělávání, ale opravdu o informování v masmédiích, které však není vyhrocené do absurdna, aby způsobovalo zelený splín.

Jak bude podle Vás vypadat Česko v roce 2050?

Záleží na tom, jakou cestu zvolíme. Určitě existuje mnoho scénářů a dovedu si představit jak ty černé, tak ty růžové. Já budu doufat v ty růžové. Ale kdo ví, třeba se dočkáme toho, že na Vánoce už nebudeme smažit kapra doma v troubě, ale grilovat venku na terase.

Jaké spatřujete trendy v oblasti udržitelnosti v roce 2025, kterým by se portál Společně udržitelně měl věnovat?

Biodiverzita, zálohování (opět a stále). Ale myslím, že jakákoliv témata, která jsou podložena daty, napsána tak, aby čtenáře bavila a poučila, mají smysl.

Co považujete za udržitelnější obal: plast, nebo sklo? A proč?

To záleží na mnoha okolnostech. Například na tom, zda je sklo vratné nebo ne. Jak daleko je produkt v tom, kterém obalu převážen apod. Ze zdravotního hlediska si ale myslím, že lepší je sklo.