Elektromobilita a bioCNG
Dalším ze způsobů je využití alternativních pohonů, jako je elektřina, biometan, nebo dokonce vodík. Elektromobily neprodukují žádné přímé emise CO2, jejich provoz je levnější než u aut se spalovacím motorem a také tišší. Abychom elektromobily ale mohli považovat za ekologický způsob dopravy, je nutné zajistit elektřinu pro jejich pohon z obnovitelných zdrojů a zároveň plně využít vyřazené baterie do bateriových zásobníků sloužících ke stabilizaci sítě a následně k recyklaci a vytěžení surovin pro výrobu nových baterií. Vyšší pořizovací cenu lze vyřešit financováním prostřednictvím dotací.
Dalším alternativním pohonem je biometan, který vzniká vyčištěním bioplynu. Biometan je možné vyrábět ze zemědělského či komunálního odpadu nebo z odpadních vod, případně i z obnovitelných rostlinných zdrojů, jako je kukuřice nebo tráva. Emise z bioCNG jsou výrazně nižší než u benzínu, nafty či LPG, a zdroj na jeho výrobu je možné zajistit lokálně a využít k tomu již stávající infrastrukturu.
Zajímají vás aktuální informace ze světa udržitelného rozvoje?
Většina výrobců osobních aut se v důsledku klimatických výzev vrhla na vývoj elektromobilů, doposud byl v některých případech konkurenceschopnou alternativou ale i CNG pohon, tedy stlačený zemní plyn. Od toho se nyní upouští, protože i když do ovzduší vypouští méně emisí než benzín nebo diesel a neprodukuje žádné pevné částice, stále se jedná o pohon na základě fosilních zdrojů. Prioritou Evropské unie je kromě elektromobility také vodíkový pohon, o kterém v současné době není slyšet tolik jako o elektromobilech, ale jednotlivé země jeho rozvoj podporují s vidinou výrazného snížení emisí CO2. Německo například do vodíku plánuje investovat 35 miliard korun a štědře podporovat podnikatele, kteří se na vodíkových inovacích chtějí podílet.