Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vydává dvě nově certifikované metodiky (Cirkulární audit I. a II.) s cílem pomoci podnikům identifikovat jejich slabá místa a navrhnout opatření, která zvýší jejich celkovou udržitelnost. Přinášíme rozhovor s Laurou Mitroliosovou, která vedla projekt tvorby těchto metodik.

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností

Metodika Cirkulární audit I. a II. jsou pro firmy ideálním nástrojem, jak najít svá slabá místa a aplikovat taková opatření, která je pomohou posunout dál v oblasti udržitelnosti, cirkulární ekonomiky a ESG.

Metodiky vznikly v rámci vědeckého projektu TAČR BETA ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Jsou primárně zaměřené na malé a střední podniky, které nemají dostatečné finanční kapacity ani vědomosti, jak aplikovat principy cirkulární ekonomiky v praxi. Zároveň je stále ještě téma cirkularity chápáno velmi úzce, jen ve spojitosti s odpady a materiály. Proto bylo cílem tohoto projektu vytvořit metodiku pro realizaci auditu ve firmách (Cirkulární audit I.) a metodiku pro hodnocení míry cirkularity a inovací projektů přihlašovaných do dotačních výzev OP TAK (Cirkulární audit II.). Součástí projektu bylo také vypracování analýzy bariér a návrhů opatření k jejich odstranění a tvorba souhrnné výzkumné zprávy.

Zaměřme se nejdřív na metodiku Cirkulární audit I. Jak vznikala?

V CIRA Advisory jsme sestavili tým předních odborníků na klíčová témata cirkulární ekonomiky, jako jsou materiálové toky, stavebnictví, odpady, komunikace udrzitelnosti, legislativa nebo dodavatelské řetězce. Dotazovali jsme se firem v Česku, jak jsou na tom s cirkularitou a jaké vidí překážky. Následoval proces, kdy jsme zkoumali existující zahraniční zdroje a materiály, týkající se měření cirkularity a nejrůznějších metrik. Je třeba tady říct, že podobná metodika zatím neexistuje, a proto jsme vytvořili jedinečný materiál a návod, jak aplikovat principy cirkulární ekonomiky ve výrobních firmách. Dále jsme pracovali na přehledu nejnovějších inovativních technologií využívaných v cirkulární ekonomice a existující legislativě, zaměřili se na podnikové procesy a především zpracovávali oblast mapování  materiálových toků podniku. To je zásadní, jaké vstupy a výstupy podnik má, jinými slovy co za materiály používá a co je výsledkem, včetně uhlíkové stopy. Právě v tomto bodě dochází k největším ztrátám a plýtvání. A zde nastupuje cirkulární ekonomika, která se ptá, kde se dá inovovat, kde se dá materiál ušetřit nebo jak se dají zpracovat druhotné suroviny. A metodika také přináší návrhová opatření, jak tyto nedostatky vylepšit, nebo eliminovat. 

Co bylo dál?

Následně jsme museli navrhnout indikátory, na které se bude audit zaměřovat, aby byly relevantní a na nic se nezapomnělo. A tady jsme metodiku rozdělili na čtyři části: za prvé, strategické řízení společnosti, vzdělávání a komunikace související s cirkulární ekonomikou. Za druhé, materiálové vstupy, materiálové toky a materiálové výstupy včetně odpadového  hospodářství. Za třetí ekodesign a za čtvrté cirkulární nakupování a dodavatelské řetězce. Klíčová je oblast mapování materiálových toků, jak už jsem zmiňovala, ale není to jen “materiálový” audit, ale cirkulární. Proto je potřeba brát v potaz, jak se firma staví k tématu cirkularity, udržitelnosti a potažmo i ESG, jak své strategie komunikuje a jak zapojuje své zaměstnance. Z praxe totiž víme, že pokud o udržitelném směřování firmy nejsou přesvědčeni zaměstnanci a vedení dohromady, ta cesta moc fungovat nebude. Proč by se měli zaměstnanci zabývat principy 9R, když by nechápali, proč jsou důležité, že?

Pak je tam ekodesign…

Ano, a to nejen proto, že loni bylo schváleno nové nařízení o ekodesignu (ESPR). Cílem tohoto nařízení je, aby se vyráběli lepší výrobky, a proto se má řešit jejich trvanlivost, opravitelnost, možnost opětovného použití, obsah recyklovaných materiálů, repasování a recyklace, ale i přítomnost nebezpečných látek nebo jejich uhlíková a environmentální stopa. Proto vznikl i ten nápad digitálního pasu výrobku, abychom věděli, co všechno produkt obsahuje a mohli s ním podle toho naložit na konci jeho životnosti. To je cirkulární ekonomika v praxi, protože jejím cílem je znovuvyužití existujících materiálů, abychom šetřili primární zdroje / suroviny i životní prostředí a minimalizovali množství odpadu. Mimochodem, tohle nařízení taky omezuje ničení neprodaných produktů, zejména v textilu. To má potenciál zamezit ohromnému plýtvání zdrojů a minimalizovat vznik obrovského množství odpadu. 

A nakonec jde o způsob, jakým firmy nakupují?

Samozřejmě, tady se bavíme o tom, že jediným hlediskem nemůže být cena, která často nezohledňuje externality, například to, že dochází k zásadním negativním dopadům na životní prostředí, nejsou adekvátně zaplacení pracovníci v dalekých zemích. Je to důraz na celý dodavatelsko-odběratelský řetězec a to je velmi zásadní téma. Firmy si tady musí nastavit firemní strategie na základě vlastních potřeb, nastavit kritéria a hodnocení dodavatelů, komunikaci s dodavateli a celý proces i evaluovat, aby správně fungoval. 

Co je tedy cílem metodiky Cirkulární audit I.?

No shrnula bych to takto: audit je určený pro všechny firmy, které chtějí snížit svoje náklady na suroviny a materiál, zvýšit efektivitu své výroby, mít vyčíslené i potenciální úspory nejen finanční, ale i materiálové a mít data i k uhlíkové stopě svých produktů. To následně povede ke zlepšení image firmy a zvýšení její konkurenceschopnosti, protože kdo nejde s dobou a nesleduje trendy, bude logicky zaostávat. A nesmíme ani zapomínat na to, že ultimátním cílem je ochrana životního prostředí a neméně podstatné je i snižování závislosti na dovozu kritických materiálů a surovin.

Zaměřme se teď na metodiku Cirkulární audit II. Ta je primárně pro hodnotitele dotačních programů?

Metodika Cirkulární audit II. je určena pro tyto hodnotitele, ale může být velice užitečným nástrojem i pro firmy samotné, když budou připravovat cirkulární projekty, na které budou žádat dotace. Důležitá bude také pro všechny konzultantské firmy, které pomáhají s vypracováním dotačních žádostí. 

Co je tedy stěžejní v metodice Cirkulární audit II.?

Zaměřuje se na základní parametry posuzovaného projektu z hlediska využití cirkulárních technologií. Zda jsou například zaváděny technologie pro znovupoužití vlastního výrobního odpadu zařazením zpět do výrobního cyklu, technologie k výrobě a využití druhotných surovin, zvýšení recyklovatelnosti výrobků, předcházení vzniku odpadů nebo zda se firma zabývá otázkou nahrazování kritických surovin. Ani zde se nevyhneme materiálovým tokům, které ve výrobě probíhají. V další fázi je pak klíčová kvantifikace vybraných indikátorů. Na základě jejich hodnocení pak auditor rozhodne, zda daný projekt splňuje, nebo nesplňuje principy cirkulární ekonomiky. 

A podpořené projekty budou dále monitorovány?

Ano, protože v každém projektu budou muset být stanoveny nějaké cílové hodnoty, kterých má být dosaženo díky dané finanční podpoře. Jinak by dotace na zvyšování cirkularity ve firmách neměly smysl. Nelze podporovat projekty, které ve skutečnosti vůbec cirkulární a udržitelné nejsou. A aby takové byly, k tomu pomůže i tato metodika. 

Takže firmy by měly těmto metodikám věnovat pozornost?

Určitě. Mohou v nich nalézt mnoho inspirace, velmi detailně jsme se věnovali inovativním technologiím, studovali existující a připravovanou legislativu, které není málo. Metodika Cirkulární audit I. má zároveň osvětovou roli, vysvětlujeme v ní globální kontext a důležitost celého konceptu cirkulární ekonomiky. Kdo by se chtěl s metodikou Cirkulární audit I. seznámit blíže, určitě bych mu doporučila přihlásit se na kurz naší Cirkulární akademie, kde se věnujeme jak jednotlivým tématům, tak s cirkulárním auditem budeme pracovat i na speciálním workshopu.

Metodiky Cirkulární audit I. a II. jsou ke stažení na tomto odkazu.

Členové projektového týmu: 

  • Laura Mitroliosová, CIRA Advisory
  • Ing. Petr Majer, BIC Brno
  • PhDr. Dagmar Milerová Prášková, Ph.D.
  • Ing. Karel Fronk
  • Mgr. Jana Turková
  • RnDr. Vojtěch Pilnáček, Ph.D.
  • Mgr. Michala Pešková
  • Ing. Marie Tichá
  • Ing. Ivana Hekerle
  • Mgr. Blanka Machová
  • Mgr. Jana Bábiková
  • Ing. Petra Csefalvayová

O CIRA Advisory

CIRAA je poradenská a konzultační společnost, která se zaměřuje na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty. Přináší udržitelnost do firem tím, že aplikuje cirkulární principy do provozu firem a kanceláří, organizuje udržitelné eventy, radí s produktovým designem, vzdělává zaměstnance a navrhuje zcela nové cirkulární byznys modely.