Víte, co je to eko e-shop? Pro někoho je to specializovaný e-shop s eko drogérií, lokálními výrobky nebo doplňky pro udržitelnou domácnost. Pro jiného to může být zcela obyčejný e-shop, který ale přemýšlí nad snižováním dopadů na životní prostředí. Jak ale zaznělo na letošní konferenci Eshopista, neexistuje žádný návod, co je to udržitelnost a jak k ní přistoupit v podnikání. Také na e-shopy se vztahují pravidla zakázaného chování, od greenwashingu až po klamavou reklamu, týkající se často asijských tržišť. Jak se tedy mění vztah ecommerce a udržitelnosti?
2 nové zkratky, o kterých ještě uslyšíme
PPWR a GPSR jsou nová nařízení, která začínají platit v prosinci 2024 (GPSR), respektive v průběhu roku 2025 (PPWR). GPSR (General Product Safety Regulation – Nařízení o obecné bezpečnosti výrobku) sice na první pohled nepůsobí, že se věnuje environmentální udržitelnosti. Jak ale přiblížila Petra Stupková z Legitas, jde o jakési „kladivo” na asijské e-shopy, které vedou na evropském trhu agresivní marketingové kampaně. Od poloviny prosince tak musí každý e-shop garantovat bezpečnost produktu na evropském trhu a každý dovozce zboží do EU bude muset mít kontaktní adresu v EU a odpovědnou osobu pro EU za své aktivity. Z pohledu udržitelnosti tak bude jednodušší postihovat prodejce, kteří se nedodrží pravidla o bezpečnosti výrobků a prodávali by například zboží, které obsahuje zakázané či nebezpečné látky.
PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation – Nařízení o obalech a obalových odpadech) vstoupí v platnost pravděpodobně v roce 2025 a míří k větší cirkularitě obalů. Dle dat Petra Novotného z Institutu Cirkulární Ekonomiky se v EU až 40 % plastů a 50 % papíru používá k výrobě obalů. PPWR proto dává cíle k redukci obalů a jejich recyklovatelnosti. Skončí tak obaly, které jsou nepřiměřeně velké pro nabízený produkt. Dále se recyklovatelnost začne posuzovat jako celek, tedy i včetně etikety, lepidel a dalších komponentů. Také zaniknou další jednorázové obaly. Můžete ale očekávat nárůst vratných a zálohovaných obalů a nová řešení v reverzní logistice.
Co od udržitelnost v ecommerce očekávají spotřebitelé
Nepřekvapivě se o udržitelnost ve svých spotřebních návycích zajímají zejména obyvatelé větších měst, ve věku mezi 20-40 lety a častěji se o udržitelnost zajímají ženy, informoval Vladimír Kožíšek z agentury Median. Velice konkrétně ale spotřebitelské postoje doplnil Vít Řezníček z DPD. Ten ukázal, že pokud e-shop nemá možnosti udržitelné dopravy, riskuje, že u něj zákazníci přestanou nakupovat. Více než polovina spotřebitelů by si totiž raději vybrala konkurenční e-shop s možností udržitelného doručení. Za udržitelné doručení navíc začínají zákazníci i přepravní společnosti považovat i výdejní místa nebo boxy, jelikož se díky tomuto typu doručení ušetří naježděné kilometry i čas kurýrů.
Pro e-shopy se navíc také změní pravidla komunikace udržitelnosti. Očekává se, že od roku 2027 vstoupí v platnost směrnice o zelených tvrzeních (Green Claims) a používat tak slova jako „udržitelný”, „ekologický”, „šetrný k planetě” a podobně, budou moci pouze obchodníci, kteří mají jasně doložitelné dopady vlastních aktivit. Více o pravidlech komunikace udržitelnosti na konferenci sdílela Jana Bábiková za CIRA Advisory.
Udržitelnost je o vztazích
Pokud chcete budovat udržitelnou značku, vztah se spotřebiteli a vzájemná důvěra je klíčovou hodnotou. Potvrzují to i zkušenosti značek jako jsou Vuch, Freshlabels, Reknihy, Nesnězeno či Scuk. Tyto značky už nyní hledají cesty, jak podnikat udržitelněji i přesto, že je k tomu netlačila legislativa a pravidla. Dávalo to jednoduše smysl a i díky tomu si získaly důvěru a věrnost zákazníků.
Nová pravidla a legislativa rozšíří udržitelný přístup i k dalším subjektům a udržitelnost se tak stane standardem. Zajímavé značky, které ale znají svou přidanou hodnotu, mohou tento trend využít ve svůj prospěch. To, co budou mnozí jenom objevovat, totiž už tyto společnosti znají několik let. Je proto už pouze potřebné dávat pozor při komunikaci, aby se důvěra nenarušila neúmyslným greenwashingem. Pro ten totiž také přichází nová pravidla.