Od roku 1990 emise z mezinárodní letecké dopravy vzrostly až o 146 % a představují zhruba 2,5 % globálních emisí. Jejich dopad na změnu klimatu je ovšem větší. Nejedná se totiž jen o spalování paliva, letecká doprava ovlivňuje koncentraci dalších atmosférických plynů a znečišťujících látek, což má vliv na další oteplování planety. Letectví má tak zhruba 4% podíl na nárůstu globální teploty. Také se odhaduje, že produkce emisí dále rychle poroste a v roce 2050 dosáhne přes 20 % globálních emisí, pokud nebudou přijata efektivní opatření k jejich snížení.
Jak chceme udržitelnosti v létání dosáhnout?
Jak v Evropské unii, tak například i ve Spojených státech existují cíle na dosažení uhlíkové neutrality leteckého průmyslu do roku 2050. Na úrovni EU jsou směrem k dekarbonizaci letectví významné dva programy. Prvním je velice známý trh s emisními povolenkami, na kterém se emise z letů leteckých společností obchodují od roku 2012. Od roku 2016 systém zahrnuje ale pouze emise z linek operujících v rámci Evropského hospodářského prostoru. I přesto se dle dat Evropské komise díky tomuto mechanismu snižují emise z letecké dopravy o 17 tun CO2eq ročně a nákup emisních povolenek je třetím nejvyšším nákladem leteckých společností.
Druhým mechanismem Evropské unie je iniciativa ReFuelEU Aviation. Nařízení z října 2023 postupně ukládá leteckým společnostem a letištím povinnosti k větší efektivitě nakládání s palivem a povinnosti zásobování udržitelnějšími palivami. Aerolinky budou například moct tankovat pouze takové množství paliva, které potřebují pro bezpečnost letu na danou vzdálenost. Má se tak snížit hmotnost letadel a tím snížit spotřeba paliva. Do roku 2050 by měly letiště v Evropské unii až ze 70 % tankovat udržitelná (často syntetická) paliva a garantovat infrastrukturu pro jejich zásobování a skladování.
„Kdyby byl letecký sektor státem, byl by v první desítce největších znečišťovatelů.”
Ve Spojených státech se dekarbonizaci letectví věnuje Klimatický akční plán pro letectví z roku 2021. V něm si Spojené státy, podobně jako Evropská unie, ukládají cíl dekarbonizace letectví do roku 2050. Dosáhnout jej chtějí především skrze vyšší míru zapojení udržitelných paliv, efektivní plánování leteckých tras a účinnější letadlové motory. Problémem plánu ale je, že není právně závazný, jedná se spíše o deklaraci záměru americké vlády vůči leteckému průmyslu.
Na globální úrovni vznikl rovněž v roce 2021 program CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation). Tento mechanismus pro snižování emisí CO2 v mezinárodním civilním letectví byl přijat Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO), přidruženou k Organizaci spojených národů. Dlouhodobým cílem ICAO a jejich signatářů je dosáhnout uhlíkové neutrality v létání do roku 2050. Aktuálně ale usiluje o vytvoření globálního trhu s emisními povolenkami z létání, stabilizaci emisí a podporu investic na výzkum udržitelnějších paliv.
Proč je dekarbonizace letectví tak složitá?
Dekarbonizace tohoto sektoru se ukazuje jako jednou z nejtěžších. I přesto, že se dlouhodobě zvyšuje účinnost leteckých motorů a sledujeme jasný pokles energetické intenzity letů, létáme jednoduše hodně. Mezi lety 1990 a 2019 vzrostl počet realizovaných leteckých kilometrů více než čtyřnásobně. K tomu je potřeba přičíst také letecké kilometry nákladních a vojenských letadel nebo stále oblíbenějšího soukromého létání.
Snižování emisí v leteckém sektoru v praxi znamená jak odklon od fosilních paliv, tak i zvýšení využití udržitelnějších leteckých paliv (syntetická paliva a paliva z alternativních zdrojů), využití obnovitelných zdrojů energie a zlepšení existující infrasktruktury. Debaty se vedou také o využívání zeleného vodíku k výrobě elektricky poháněných letadel s využitím baterií. Zde se ovšem neočekává, že se bude jednat o komerční a dlouhé lety dříve než v roce 2035.
Letecký průmysl je důležitou součástí dopravní infrastruktury. Stejně jako se snažíme o dekarbonizaci pozemní nebo lodní dopravy, musíme hledat také udržitelnější cesty pro létání. Zde se daří zejména v oblasti zvyšování účinnosti motorů a také ve vývoji nových druhů paliv. Právě o palivech budeme psát v navazujícím článku.
Tipy na další zdroje
Pokud vás zajímá, kolik emisí má na svědomí například vaše cesta letadlem na dovolenou, ICAO vytvořila pro tento výpočet kalkulačku. Pro zájemce o další informace bude určitě také zajímavá zpráva EEA (Evropské agentury pro životní prostředí), která monitoruje dopad transportu na životní prostředí: Transport and environment report za rok 2022. A na tomto odkazu MŽP se dočtete více o povolenkách a programu CORSIA.