Oblasti zájmu
Soutěže udržitelnosti se zaměřují zpravidla na environmentální, ekonomické a sociální aspekty firemní činnosti. Existují soutěže, které se zaměřují na naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), dále hodnotí společenskou odpovědnost firem nebo využívání udržitelných technologií a praktik, například v oblasti energetiky nebo v odpadovém hospodářství. Další hodnocenou oblastí jsou produkty vyrobené z recyklovaných nebo upcyklovaných materiálů.
Kam se přihlásit?
Pokud byste chtěli vlastní snahu o udržitelné podnikání posunout na další úroveň a nechat svou firmu či produkt ocenit, uvádíme několik soutěží, kam je možné se přihlásit. Obecnému zhodnocení firem z pohledu environmentálního, sociálního a ekonomického se věnuje Ekonom žebříček udržitelnosti. Přihlásit se můžete také do ESG žebříčku Asociace společenské odpovědnosti, který je rozdělen na dvě kategorie: malý a střední podnik a velký podnik. Zde se jedná o představení firem, které úspěšně implementovaly principy udržitelnosti do svého podnikání, a svoje zkušenosti, osvědčené postupy a výsledky transparentně komunikují. Na hodnocení naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs) se zaměřuje soutěž Ceny SDGs.
Udržitelné podnikání hodnotí také TOP odpovědná firma a Generali SME Enterprize. Soutěž E.ON Energy Globe poskytuje prestižní ocenění projektům a nápadům zaměřeným na energetickou úsporu a ochranu životního prostředí. Upcyclingu recyklovaných materiálů se věnuje eko-designérská výzva Reborn design. Pro vlastníky e-shopu je příležitostí ocenění Udržitelný e-shop od Heureky, které se zabývá udržitelným provozem, etickým přístupem k zaměstnancům i zákazníkům a šetrným chováním k životnímu prostředí.
Kritéria hodnocení
Zde přinášíme přehled kritérií a průběh hodnocení u zmíněných soutěží.
Ekonom žebříček udržitelnosti – Největší důraz je při hodnocení kladen na tyto hodnoty: transparentnost, sepětí s regionem, vyváženost mezi ESG pilíři a měřitelnost (ESG strategie postavená na měřitelných datech).
ESG žebříček – Metodika, dle které se soutěž hodnotí, klade důraz na vyhodnocení komplexnosti strategií, cílů, politik, konkrétních akčních kroků. Dále se také zaměřuje na průzkum naplňování měřitelných ukazatelů výkonnosti i přímou implementaci efektivních projektů a procesů, které umožní stanovených cílů dosáhnout.
Ceny SDGs – Kategoriemi hodnocení jsou: diverzita, rovnost a inkluze; vzdělání; inovace, technologie a cirkulární ekonomika; rozvojová spolupráce, mír a partnerství; mladý lídr; změna klimatu a biodiverzita; zvláštní ocenění Kateřiny Fialkové pro státní a regionální úředníky za naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs).
TOP odpovědná firma – Ceny se udělují firmám ve strategických kategoriích, v projektových kategoriích a ve speciálních kategoriích. Ve strategických kategoriích můžeme najít tato ocenění: BPS TOP Odpovědná velká firma, BPS TOP Odpovědná malá firma, BPS TOP Odpovědná firma v reportingu, BPS TOP Odpovědná firma v inovacích. V projektových kategoriích se jedná o ocenění BPS TOP Odpovědná firma v diverzitě, BPS TOP Odpovědná firma pomáhající okolí, BPS TOP Odpovědná firma v životním prostředí. Pod speciální kategorie se pak řadí: BPS TOP Odpovědný leader, CENA BYZNYSU PRO SPOLEČNOST 2024. Bližší informace ke kritériím hodnocení u jednotlivých kategorií lze najít zde.
Generali SME Enterprize – V této soutěži se odborná porota při posuzování přihlášek řídí následujícími kritérii: reálný přínos pro životní prostředí, ekonomická udržitelnost, pozitivní dopad v oblasti Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), transformační potenciál, rozšiřitelnost. TOP 10 firem poté postoupí do finálového kola, kde během krátké online prezentace představí své podnikání či udržitelný projekt a vysvětlí, proč právě ony by měly získat hlavní cenu. Následuje také mezinárodní finále v Bruselu, kam jsou nominovány nejlepší 3 firmy z českého kola.
Soutěž E.ON Energy Globe – Přihlášení je možné pro firmy, školy, obce, neziskové organizace nebo jednotlivce. Soutěžit je pak možné se zajímavým projektem, výrobkem, aplikací, stavbou, případně může soutěžit i celá firma. Z přihlášených projektů je vybráno 5 – 6 finalistů odborníky z Akademie věd. Vítěze pak vybírá veřejnost pomocí online hlasování.
Reborn design – Této soutěže se mohou zúčastnit studenti. Podmínkou pro navržení produktů je využít 95 % recyklovaného materiálu z jedné kategorie, dále je to atraktivita produktu pro spotřebitele a ekonomická udržitelnost.
Udržitelný e-shop od Heureky – Každý z e-shopů, který žádá o zapojení do projektu, musí vyplnit sebehodnotící dotazník od Asociace společenské odpovědnosti. E-shopy, které uspějí, se mohou následně pyšnit zeleným logem.
Půjdete do toho?
Soutěže udržitelnosti jsou příležitostí pro každou firmu, ať už se v udržitelnosti pohybuje delší dobu, nebo je v tomto odvětví nováčkem. Případné ocenění jistě přiláká větší pozornost stakeholderů, což může vést k novým příležitostem, nabídkám a dalším výhodám.