13. 8. 2024 Redakce 3 minuty čtení

Soutěže udržitelnosti jako prestižní hodnocení podnikání

V dnešní době je více než důležité, aby firmy aktivně přispívaly k udržitelnému rozvoji. Věděli jste však, že za za své udržitelné počiny lze získat také hodnotná ocenění? Přinášíme vám seznam těch nejzajímavějších soutěží na domácí scéně.

Soutěže udržitelnosti jako prestižní hodnocení podnikání

Soutěže udržitelnosti jako prestižní hodnocení podnikání
Zdroj: Image by freepik

Oblasti zájmu

Soutěže udržitelnosti se zaměřují zpravidla na environmentální, ekonomické a sociální aspekty firemní činnosti. Existují soutěže, které se zaměřují na naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), dále hodnotí společenskou odpovědnost firem nebo využívání udržitelných technologií a praktik, například v oblasti energetiky nebo v odpadovém hospodářství. Další hodnocenou oblastí jsou produkty vyrobené z recyklovaných nebo upcyklovaných materiálů.

Kam se přihlásit?

Pokud byste chtěli vlastní snahu o udržitelné podnikání posunout na další úroveň a nechat svou firmu či produkt ocenit, uvádíme několik soutěží, kam je možné se přihlásit. Obecnému zhodnocení firem z pohledu environmentálního, sociálního a ekonomického se věnuje Ekonom žebříček udržitelnosti. Přihlásit se můžete také do ESG žebříčku Asociace společenské odpovědnosti, který je rozdělen na dvě kategorie: malý a střední podnik a velký podnik. Zde se jedná o představení firem, které úspěšně implementovaly principy udržitelnosti do svého podnikání, a svoje zkušenosti, osvědčené postupy a výsledky transparentně komunikují. Na hodnocení naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs) se zaměřuje soutěž Ceny SDGs


Udržitelné podnikání hodnotí také TOP odpovědná firma a Generali SME Enterprize. Soutěž E.ON Energy Globe poskytuje prestižní ocenění projektům a nápadům zaměřeným na energetickou úsporu a ochranu životního prostředí. Upcyclingu recyklovaných materiálů se věnuje eko-designérská výzva Reborn design. Pro vlastníky e-shopu je příležitostí ocenění Udržitelný e-shop od Heureky, které se zabývá udržitelným provozem, etickým přístupem k zaměstnancům i zákazníkům a šetrným chováním k životnímu prostředí.

Kritéria hodnocení

Zde přinášíme přehled kritérií a průběh hodnocení u zmíněných soutěží.

Ekonom žebříček udržitelnosti – Největší důraz je při hodnocení kladen na tyto hodnoty: transparentnost, sepětí s regionem, vyváženost mezi ESG pilíři a měřitelnost (ESG strategie postavená na měřitelných datech). 

ESG žebříček – Metodika, dle které se soutěž hodnotí, klade důraz na vyhodnocení komplexnosti strategií, cílů, politik, konkrétních akčních kroků. Dále se také zaměřuje na průzkum naplňování měřitelných ukazatelů výkonnosti i přímou implementaci efektivních projektů a procesů, které umožní stanovených cílů dosáhnout.

Ceny SDGs – Kategoriemi hodnocení jsou: diverzita, rovnost a inkluze; vzdělání; inovace, technologie a cirkulární ekonomika; rozvojová spolupráce, mír a partnerství; mladý lídr; změna klimatu a biodiverzita; zvláštní ocenění Kateřiny Fialkové pro státní a regionální úředníky za naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs).

TOP odpovědná firma – Ceny se udělují firmám ve strategických kategoriích, v projektových kategoriích a ve speciálních kategoriích. Ve strategických kategoriích můžeme najít tato ocenění: BPS TOP Odpovědná velká firma, BPS TOP Odpovědná malá firma, BPS TOP Odpovědná firma v reportingu, BPS TOP Odpovědná firma v inovacích. V projektových kategoriích se jedná o ocenění BPS TOP Odpovědná firma v diverzitě, BPS TOP Odpovědná firma pomáhající okolí, BPS TOP Odpovědná firma v životním prostředí. Pod speciální kategorie se pak řadí: BPS TOP Odpovědný leader, CENA BYZNYSU PRO SPOLEČNOST 2024. Bližší informace ke kritériím hodnocení u jednotlivých kategorií lze najít zde

Generali SME Enterprize – V této soutěži se odborná porota při posuzování přihlášek řídí následujícími kritérii: reálný přínos pro životní prostředí, ekonomická udržitelnost, pozitivní dopad v oblasti Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), transformační potenciál, rozšiřitelnost. TOP 10 firem poté postoupí do finálového kola, kde během krátké online prezentace představí své podnikání či udržitelný projekt a vysvětlí, proč právě ony by měly získat hlavní cenu. Následuje také mezinárodní finále v Bruselu, kam jsou nominovány nejlepší 3 firmy z českého kola. 

Soutěž E.ON Energy Globe – Přihlášení je možné pro firmy, školy, obce, neziskové organizace nebo jednotlivce. Soutěžit je pak možné se zajímavým projektem, výrobkem, aplikací, stavbou, případně může soutěžit i celá firma. Z přihlášených projektů je vybráno 5 – 6 finalistů odborníky z Akademie věd. Vítěze pak vybírá veřejnost pomocí online hlasování. 

Reborn design – Této soutěže se mohou zúčastnit studenti. Podmínkou pro navržení produktů je využít 95 % recyklovaného materiálu z jedné kategorie, dále je to atraktivita produktu pro spotřebitele a ekonomická udržitelnost.

Udržitelný e-shop od Heureky – Každý z e-shopů, který žádá o zapojení do projektu, musí vyplnit sebehodnotící dotazník od Asociace společenské odpovědnosti. E-shopy, které uspějí, se mohou následně pyšnit zeleným logem.

Půjdete do toho?

Soutěže udržitelnosti jsou příležitostí pro každou firmu, ať už se v udržitelnosti pohybuje delší dobu, nebo je v tomto odvětví nováčkem. Případné ocenění jistě přiláká větší pozornost stakeholderů, což může vést k novým příležitostem, nabídkám a dalším výhodám.