12. 9. 2024 Redakce 3 minuty čtení

Městem na vlastní pohon (nebo na elektřinu)

Města po celém světě se potýkají s narůstajícími problémy spojenými s dopravní přetížeností, od znečištění ovzduší až po nedostatek parkovacích míst. Stále více lidí se proto obrací k alternativním formám individuální osobní dopravy.

Městem na vlastní pohon (nebo na elektřinu)

Městem na vlastní pohon (nebo na elektřinu)
Zdroj: Designed by Freepik

Dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst nebo špatná dostupnost hromadné dopravy podporují dynamický rozvoj mikromobility. Jedná se způsob individuální dopravy využívaný na kratší vzdálenosti v městském prostředí. Typicky jsou využívány drobné dopravní prostředky poháněné elektřinou nebo lidskou silou, jako kola, koloběžky nebo skútry. V českých městech se mikromobilita rychle šíří a mění způsob, jakým se lidé pohybují po městě.

Benefity pro uživatele i městské ekosystémy

Využití malého dopravního prostředku místo automobilu nebo hromadné dopravy uživateli zajistí flexibilní cestování po městě. Kromě rychlé a nezávislé přepravy může přinést i nevšední zážitek a radost z pohybu. Efektivní řešení mikromobility ve městě přispívá ke zlepšení dopravní situace. Lidé, kteří osobní automobil nahradí kolem, koloběžkou nebo jiným alternativním prostředkem, pomohou snížit počet osobních automobilů na silnicích. Méně vozů v provozu zároveň znamená nižší emise z dopravy, což vede k lepšímu ovzduší a klima ve městě. Rozvoj sdílené mikromobility je úzce spojen s digitalizací a technologickým pokrokem. Mobilní aplikace poskytovatelů sharingových služeb umožňují uživatelům snadno najít, rezervovat a zaplatit zvolený dopravní prostředek. Tento trend také otevřel dveře mnoha start-upům a inovačním firmám, které přinášejí nová řešení a modely sdílených služeb.Vzrůstající obliba i relativní jednoduchost umístit malé sdílené dopravní prostředky do ulic měst přispívají k rychlému organickému rozvoji mikromobility.

Problémy mikromobility

Zvyšující se počty alternativních způsobů přepravy nepřináší jen výhody, se vzrůstajícím počtem uživatelů roste i počet nebezpečných situací a kolizí s chodci i motorovými vozidly. Problematické je také začlenit dopravní prostředky mikromobility do veřejného prostoru. V českém prostředí není výjimkou, že provozovatelé sdílených prostředků vstupují na území města dříve než jsou nastavena pravidla jejich provozu. Města tak až zpětně sestavují podmínky, často na základě vzniklých nepříjemných situací. Mikromobilita může městům přinést řadu výhod, je ale potřeba nastavit jasná pravidla. Nepřipravené městské prostředí může pro uživatele představovat nejen bezpečnostní riziko, ale i nepochopení a konflikty s dalšími uživateli veřejného prostoru.

V českých městech působí celá řada lokálních provozovatelů sdílených dopravních prostředků. Za provozem někdy stojí místní občanská sdružení nebo spolky, jindy dokonce samotné město. Nejčastěji se ale setkáváme s tím, že poskytovateli jsou soukromé společnosti startupového typu. Původem české firmy, které svoji působnost rozšířily do řady měst po celé České republice, jsou Rekola a NextBike. Pražská společnost Rekola začala už v roce 2013 s půjčováním repasovaných kol s rámy natřenými narůžovo a růžová zůstala jejich poznávacím znakem dodnes. Na český trh pronikají i mezinárodní hráči. Příkladem může být kalifornský Lime se svými elektrickými koloběžkami, koly i skútry. Své elektrické koloběžky provozuje také společnost Bolt, která původně na český trh vstoupila jako alternativa k taxislužbě.

Rovnováha mezi potřebami uživatelů, zájmy měst a udržitelným provozem

Trh s provozováním mikromobility je stále velmi dynamický, nicméně v posledních letech se setkáváme s proaktivnějším přístupem měst, větší koordinací a promyšlenějším začleňováním do městské mobility. Dokonce už se objevují první projekty konceptu Mobility as a Service (MaaS), který uživatelům umožňuje plánovat, rezervovat a platit za různé druhy městské dopravy prostřednictvím minimálně jedné platformy. Mikromobilita má velký potenciál zlepšit kvalitu života ve městech, ale úspěšná implementace bude záviset na schopnosti firem, měst i samotných uživatelů spolupracovat na řešení stávajících výzev a hledání nejlepších řešení.