Zelená dohoda: udržitelné výrobky budou normou, plánují se digitální pasy

Doba čtení   3 min
Sdílet

Na konci března oznámila Evropská komise nový soubor politik zaměřených na cirkulární ekonomiku. Nový balík opatření se primárně věnuje podpoře udržitelných produktů (výrobků). V nadcházejícím období významně ovlivní podobu textilního průmyslu, stavebnictví či spotřební elektroniky v Evropské unii. Dalším cílem je ulehčit spotřebitelům rozpoznávání greenwashingové praktiky a činit jejich nákupy šetrnější k životnímu prostředí. Čeká nás nová revoluce, jak tvrdí bruselští regulátoři? Posuďte sami.

Zelená dohoda: udržitelné výrobky budou normou, plánují se digitální pasy
Zdroj: Unsplash.com

Balíček opatření udržitelných produktů je dalším krokem k naplnění vize Akčního plánu pro cirkulární ekonomiku. Z něj vyplývá, že téměř všechny fyzické výrobky na trhu EU mají být k životnímu prostředí cirkulární a energeticky úspornější po celou dobu svého životního cyklu.

Ekodesign produktů dle cirkulárních principů jako nová norma

Důraz na produktový ekodesign dle cirkulárních principů přispěje ke snížení podílu produkovaných emisí a větší surovinové nezávislosti Evropské unie. Výrobky, na které se bude legislativa vztahovat, by měly být odolnější, snadno opravitelné, energeticky úsporné, recyklovatelné a takové, které lze snadno modernizovat, aniž by spotřebitel musel kupovat výrobek zcela nový. 

Co přinesou digitální pasy výrobků?

Veškeré regulované produkty mají mít tzv. digitální pas (angl. Digital Product Passports). Má se jednat o jednotný informační systém, který v praxi zjednoduší opravy výrobků, jejich recyklační proces či usnadní jejich sledování v oběhu. Digitální pas produktu by měl obsahovat např. soupis všech materiálů, součástí a surovin použitých v produktu a přehled o jeho dodavatelském řetězci. Tvůrci legislativy z Bruselu předpokládají, že díky digitalizaci se zvýší šance na opětovné použití výrobku či jeho správné nasměrování do zařízení pro nakládání s odpady.

Regulovanými produkty, pro něž je digitální pas připravován, jsou spotřební elektronika, baterie, móda, nábytek, ale také stavební výrobky, jako je např. cement. Právě stavebnictví a realitní projekty by měly být z digitálních pasů nejvíce regulovanými oblastmi z hlediska digitálních pasů.

Koncept digitálního produktového pasu nebude úplnou novinkou. Bude do značné míry vycházet z projektu Madaster, „registru materiálů“, který je nyní aktivní v několika evropských zemích, jako je Nizozemsko, Švýcarsko, Německo, Norsko, Belgie nebo Dánsko.

Jak zatočit s textilním odpadem v Evropské unii?

Evropská komise také představila novou strategii, která má bojovat proti fast fashion, textilnímu odpadu a prosazovat důsledněji dodržování sociálních práv během výroby. Tato strategie zajistí lepší využitelnost textilních látek a využití kvalitnějších materiálů. 

Tato regulace textilního průmyslu také přispěje k plnění cílů klimatické neutrality Evropské unie, protože toto odvětví přispívá k emisím CO2 přibližně ve výši 4–6 % celkové uhlíkové stopy EU.

Vyšší podpora cirkularity ve stavebnictví

Balíček udržitelných produktů se dále věnuje posílení vnitřního trhu se stavebními výrobky. Emise ze stavebnictví zaujímají až 35 % z celkových emisí EU. To rozhodně není nízké číslo, a právě vyšší účinnost materiálů by mohla ušetřit až 80 % těchto emisí. Dalším problémem ve stavebnictví je tzv. vtělený uhlík, který má nejvyšší zastoupení ve stavebních materiálech a konstrukcích. Typickým stavebním materiálem s vysokým podílem vtěleného uhlíku jsou například kovové panely, sklo, sloupy, izolace nebo podlahy. I přes tato fakta balíček nepředstavil právně závazné ekologické požadavky pro stavební výrobky. 

Greenwashing dostane červenou

Spotřebitelé budou muset být ze strany firem více informováni ohledně udržitelnosti jednotlivých produktů a budou lépe chráněni před greenwashingem. Problematice greenwashingu jsme se podrobně věnovali v rámci minisérie o greenwashingu na tomto webu. Pokud jste ještě nečetli, dožeňte to teď!

Jaký bude další vývoj opatření z balíčku udržitelných produktů?

Jak se bude vyvíjet prosazení těchto opatření nejen v jednotlivých zemích Evropské unie, ale hlavně u nás? Danému tématu se budeme průběžně věnovat v rámci aktualit na tomto webu. Zanechte nám svou e-mailovou adresu a my vám budeme každé dva týdny posílat souhrn aktualit a příkladů dobré praxe ze světa udržitelného rozvoje. 

 

Chcete dostávat newsletter?

Zanechte nám svou emailovou adresu a my vám budeme každé 2 týdny
posílat souhrn aktualit a příkladů dobré praxe ze světa udržitelného rozvoje.

Formulář je chráněn reCAPTCHA a zásadami ochrany osobních údajů smluvními podmínkami společnosti Google.