Elektromobilita – favorit, který do své role ještě nedorostl
Elektromobily nejenže snižují emise, ale jakožto nejmodernější vozidla nabízejí spotřebitelům také vysoký komfort jízdy. To je staví do pozice favorita pro řešení dekarbonizace dopravy. Elektromobily jsou poháněny bateriemi, které lze – v ideálním případě – dobíjet pomocí obnovitelných zdrojů energie (např. solární energie). Říkáme v ideálním případě, protože v současné době probíhá dobíjení v mnoha případech z elektrické energie získané z uhelných zdrojů, což přirozeně problém emisí neřeší. Zásadní výzvou je tedy rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury z čistých zdrojů energie. Pro srovnání – v ČR bylo v loňském roce přes 900 dobíjecích stanic pro elektromobily ve srovnání s 7 600 tradičními čerpacími stanicemi. Trh s elektromobily u nás zatím táhnou především firmy.
Co nahrazuje dieselové autobusy v hromadné dopravě?
V mnoha městských centrech Evropy se staly běžnými elektrické autobusy a další formy veřejné dopravy, které nahrazují dieselové autobusy (např. vodíkové či biometanové autobusy). Ve finském hlavním městě, Helsinkách, byl nedávno spuštěn provoz velké flotily plně elektrických autobusů. Podobně i Amsterdam využívá elektrické autobusy, dokonce již od roku 2014. Dnes má drtivá většina autobusové flotily města Amsterdam elektrický pohon. V Česku dnes jezdí přibližně přes 100 elektrobusů (v samotných Helsinkách jich jezdí více), nejvíc v Moravskoslezském kraji. Tahounem je v tomto směru Dopravní podnik Ostrava, a.s.
Další životaschopnou alternativou, která nyní získává popularitu, jsou vodíkové autobusy. Mezi nejúspěšnější evropská města, která se zavázala k udržitelné dopravě, patří Londýn, Berlín, Hamburk, Amsterdam a Paříž – ve všech těchto městech nyní jezdí v síti veřejné dopravy autobusy na vodíkový pohon.
Biometanová paliva jsou další klíčovou součástí udržitelných a cirkulárních dopravních řešení. Biometan je obnovitelný, nízkouhlíkový a lokálně vyráběný zdroj paliva, který má potenciál být platným členem „obnovitelného palivového mixu”, který nakonec nahradí tradiční fosilní paliva, jako je nafta nebo benzin. Lze jej používat v autobusech, nákladních automobilech a dalších vozidlech, čímž se sníží emise a zároveň se podpoří místní výroba energie. Autobusy na biometan už jezdí v Brně, výstavba bioplynové stanice, která by mohla vyrábět bioplyn pro pohon vozů MHD, se plánuje i v Praze.
V dalším článku představíme trendy jako je bezemisní doprava pomocí sdílení, mobilitu jako službu a co na bezemisní dopravu říká Evropský parlament.