Cirkulární nákupy před Vánocemi – jak začít?

5. 12. 2022
Doba čtení   3 min
Sdílet

Blíží se vánoční svátky, a protože k těmto svátkům bezesporu patří dárky, většina firem řeší, co nakoupit svým zaměstnancům či dobrým zákazníkům. Tyto svátky, kdy lidé nakupují nejvíce za celý rok, však mohou být dobrou příležitostí se zamyslet nad tím, jak nakupovat jinak, tedy udržitelněji a cirkulárněji.

Cirkulární nákupy před Vánocemi – jak začít?
Zdroj: Unsplash, freestocks

Základní otázkou, pokud přemýšlíme o cirkulárních nákupech, je „potřebuji to“?

Zrovna během Vánoc platí to, že mnozí kupují nebo dostávají něco, co nepotřebují, nechtějí, rádi by daný produkt vrátili, případně vyměnili. Proto je třeba se na začátku nákupu opravdu zamyslet nad tím, jak tuto jedinečnou vánoční příležitost nepromarnit a současně dárek propojit i s menší osvětou.

Plánujete kolegy odměnit sladkostmi nebo láhví dobrého vína?

Vždy máte možnost volby a můžete sáhnout po certifikované variantě (fair trade, bio čokoláda, káva, oříšky). Víno z Chile může být jistě lákavá nabídka, volbou českého vína ale podpoříte lokální producenty (sociální aspekt udržitelnosti a cirkularity) a zároveň ušetříte uhlíkovou stopu, protože láhev moravského vína necestuje z druhé poloviny zeměkoule. Nemluvě o tom, že i někteří tuzemští vinaři nabízejí biovína z ekologického zemědělství. Když navíc svoji volbu ve dvou větách vysvětlíte na lístečku se jménem, vyhnete se případným nechápavým otázkám. 

Darování zážitku jako možnost udržitelného dárku

Další možností, jak se dívat udržitelněji na nákupy, je darování zážitku. Zde se fantazii meze nekladou, pravděpodobnost, že si člověk zapamatuje plavbu lodí, návštěvu muzea nebo výstavy je rozhodně větší než to, co před dvěma lety dostal v práci pod stromeček. Dbát o mentální zdraví se v dnešním rychlém světě moc často nedaří a Vánoce zdaleka už nejsou svátky klidu. Další variantou může být poukaz do lokálního obchodu nebo na podporu dobré věci. V tomto ohledu je naštěstí šance vybírat z mnoha možností.

Opravdu cirkulární dar

Pokud jste se nenašli ani v jednom z předchozích tipů, pak je možné zaměřit se na variantu opravdového udržitelného a cirkulárního dárku. Krásným příkladem, jak takový cirkulární nákup zafungoval, dokonce i ve veřejné zakázce malého rozsahu, je příklad z Moravskoslezského kraje. Jedná se o dárek od společnosti NAVZDORY, která vyrábí ručně a lokálně propagační, reklamní a dárkové předměty z použitých materiálů formou upcyklace (původní materiály získávají vyšší hodnotu). NAVZDORY efektivně využívají materiály, které by skončily nejpravděpodobněji na skládce.  

Před Vánocemi v roce 2020 poptal Moravskoslezský krajský úřad u společnosti NAVZDORY dárkové předměty. Výsledkem byly svícny vyrobené z použitého skla a odpadního dřeva. Až svícen doslouží, sklo i dřevo bude možné dále využít. Svícny byly navíc vyrobené i díky začlenění práce osob s duševním onemocněním, ti je balili do dárkových krabic.

Zdroj: Navzdory

Pár slov na závěr…

Cirkulární a udržitelné nákupy jsou ukázkou, jak to firmy myslí s udržitelností vážně, protože nákupem to vždy začíná. To, jaké dárky dostanou zaměstnanci, je jen třešničkou na dortu. Důležité je si uvědomit, že s cirkularitou v nákupech přichází především změna myšlení, a tato změna musí být dlouhodobá a systémová. Je třeba se zaměřit na dematerializaci a podporovat produkty, jejichž výroba vedla ke snížení využití primárních zdrojů. Dále je třeba podporovat takové obchodní modely, které využívají k výrobě svých produktů obnovitelnou energii, plně biologicky odbouratelné materiály (např. neošetřené dřevo) a které obsahují recyklovatelné materiály. Důraz by měl být kladen na delší životnost výrobků, modularitu, princip údržby a opravy, opětovného použití, obnovy, renovace nebo repasování. Konečně výrobek jako služba nebo systém kombinující výrobek se službou, sdílení a pronájem jsou formy spotřeby, které si v Česku pomalu hledají své místo na výsluní. Jejich environmentální dopad je však obrovský, nemluvě o tvorbě nových míst a posilování spolupráce.

V duchu výzev a krizí, kterým momentálně čelíme, jsou cirkulární nákupy a tendry jedním z prvních kroků, které mohou firmy realizovat při přechodu na cirkulární ekonomiku a zároveň reagovat na trendy a povinnosti, které vyplývají z unijní legislativy (ESG, taxonomie). Cirkulární ekonomiku je třeba chápat jako nové nastavení ekonomického systému, který zabraňuje nadměrnému čerpání ubývajících přírodních zdrojů, efektivně nakládá s existujícími zdroji (co je pro někoho odpad, může být důležitý zdroj pro někoho jiného), preferuje lokální výrobu i spotřebu a důraz klade nejen na environmentální pilíř udržitelnosti, ale také na pilíř sociální a ekonomický. Hledá takové modely, které nabízejí win-win řešení. Při vašem dalším nákupu toto všechno nezapomeňte zahrnout do počátečního rozhodování.

 

Sdílet