Aktuálním problémem jsou především emise CO2. Je celkem zřejmé, že dopravní průmysl na tom má královský podíl. Proto toto odvětví zaznamenává velký rozmach v hledání alternativních zdrojů energie a dalších možností, jak snížit uhlíkovou stopu a přiblížit se co nejvíce ideálu zelené mobility.
Obecně platí, že udržitelná doprava by měla trvale přispívat k rostoucímu socioekonomickému blahobytu a zároveň nevyčerpávat přírodní bohatství a neničit životní prostředí. Hlavním cílem čisté mobility je čisté ovzduší, města bez hluku a ekonomická prosperita bez škodlivých dopadů na zdraví. Toto téma je však velmi široké. My se nyní pojďme podívat na pár příkladů udržitelné dopravy v praxi, které fungují.
Růžová kola pro zelenější města
Asi každý, kdo se pohybuje ve větších českých městech, zná Rekola, růžová kola, na kterých se prohánějí lidé v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, a dokonce už i v Bratislavě. Firma byla založena již v roce 2013. Postupně rostla a dnes má jejich růžová flotila přes dva tisíce kol, a dokonce expandují i do světa koloběžek a paddleboardů. Ve firmě si spočítali, že kolo je na krátkých trasách nejrychlejším městským dopravním prostředkem. Jejich kola mají nyní nově i digitální zámky, které celý proces vypůjčení výrazně zkrátily a celá záležitost je s jejich mobilní aplikací opravdu jednoduchá a rychlá. Za 5 minut jízdy lze ujet až 1,4 km.
Pohled lidí na kolo jako dopravní prostředek se velmi změnil. Kola byla dříve brána spíše jako zábava do přírody, ne jako plnohodnotný dopravní prostředek do města. Dokonce řada měst v Evropě na situaci zareagovala tak, že některé jízdní pruhy pro auta kompletně uzavřela a přeměnila je na cyklostezky. Změna v přístupu je mírně patrná i v Praze, kde se plánuje renovace Smetanova nábřeží. V hlavním městě v říjnu firma Rekola také spustila nový projekt ve společnosti s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, kdy mají cestující se zakoupeným kuponem jízdu na kole zdarma. Zdá se tedy, že je městská cyklistika na vzestupu.
Za klientem na elektrokole
I drobné kroky vstříc zelené mobilitě mají dopad. Například SG Equipment Finance (SGEF – dceřiná společnost Komerční banky) oslovila skutečnost, že při jedné cestě autem dlouhé 10 km se vyprodukuje přibližně 1,54 kg CO2, proto ve společnosti zkusili dvě služební auta nahradit šesti elektrokoly. Pořídili do firmy elektrokola vhodná do města i do terénu a využívají je jako alternativu pro dojíždění do práce, k cestám ke klientům i pro soukromé vyjížďky ve volném čase.
V rámci loňské výzvy, která trvala od června do září, zaměstnanci SGEFu najeli celkem 6 042 km a ušetřili 923 kg CO2. Zaměstnanci výzvu přijali s velkým zájmem. Aktivně se zapojila téměř čtvrtina z nich, a to nejen v Praze, ale i na pobočkách. „Přišli jsme na to, že nechat auto doma a jet občas do práce nebo ke klientovi na kole či koloběžce, není vůbec špatný nápad. I letos chceme v těchto aktivitách pokračovat,“ říká Reinhold Knödl, generální ředitel SGEFu v České republice a na Slovensku.
Nízkoemisní doručování – DPDGroup
Snaha o udržitelnou dopravu je patrná i v nákladní dopravě a mezi dopravními společnostmi. S rozmachem online nakupování je to klíčová iniciativa. DPDgroup má snahu být průkopníkem udržitelného přístupu v tomto složitém odvětví. V roce 2020 společnost na celém světě doručila 1,9 mld. balíků. Od roku 2013 snížili emise CO2 na balík o 18,8 % a v roce 2025 mají v plánu snížení o 30 %. Ve stejném roce plánují mít ve 225 největších městech Evropy doručovací vozidla 100% nízkoemisní.
Na podzim loňského roku se společnost zařadila do 25 nejodpovědnějších velkých firem v Česku a v rámci přepravců dokonce tou nejodpovědnější. Zároveň obsadili 3. místo za rozvoj ekologického doručování a čisté městské logistiky v soutěži TOP odpovědná firma, v kategorii životní prostředí.