27. 6. 2024 Redakce 2 minuty čtení

Elektromobilita v kurýrních službách

Kurýrní služby dnes využíváme více než kdykoli v minulosti. Nejvyšší koncentrace zásilek je samozřejmě ve městech, kde žije nejvíce lidí. Tento trend se potkává s nástupem elektromobility, která dává v městských podmínkách největší smysl. Jak na tento fakt reagují dopravci?

Elektromobilita v kurýrních službách

Elektromobilita v kurýrních službách
Zdroj: designed by freepik

Každodenní trasy na stanovenou vzdálenost v městském provozu elektromobilům sedí

Rozvoj doručovacích služeb je v Česku stále na vzestupu. K tradičnímu zboží, jako je elektronika nebo oblečení z e-shopů, přibyly další segmenty. Zejména v období pandemie prudce narostl zájem o doručování potravin, hotových jídel i léků a tento zájem stále přetrvává. Namísto několika individuálních cest na nákupy obslouží jeden automobil více domácností pečlivě optimalizovanou trasou. S využitím elektrického vozu získáme velmi efektivní a ekologický způsob distribuce zboží. Elektromobilita v doručovacích službách se proto rychle rozvíjí. Pravidelné každodenní trasy na limitovanou vzdálenost jsou pro elektromobily optimální a přes noc se vozy bez problémů nabijí. Musíme ovšem zdůraznit, že bezemisní doprava je pouze taková doprava, která je poháněná energií pocházející z obnovitelných zdrojů.

Testování možností, ostrý provoz i ambiciózní cíle

Na českém trhu byla průkopníkem přepravní společnost DPD, která nasadila první elektrické dodávky už v roce 2016. Také společnosti GLS nebo PPL postupně nahrazují své vozy elektrickými. Zároveň budují vlastní nabíjecí infrastruktury. Někteří dopravci, například zmiňované DPD, plánují dosáhnout 100% nízkoemisní dopravy zboží do roku 2035.

Nejvyužívanější typy elektrických vozů jsou pickupy a dodávky, které jsou ideální do městského prostředí. Můžeme se ale setkat i s kamiony. Společnost DPD už více než rok používá plně elektrický kamion k přepravě zásilek mezi depy. Zpočátku šlo o vozy upravené na elektrický pohon, ale nyní jsou dostupné plně elektrické užitkové vozy od tradičních značek. Někteří provozovatelé kurýrních služeb, například internetový obchod s potravinami Rohlík, sázejí na vozy čínské výroby. Rohlík plánuje mít elektrifikovanou celou svou doručovací flotilu do roku 2025, testuje i vozy s výměnnými bateriemi a využívá elektrokola.

Doručení nákupu tiše a bez emisí

Právě pro rozvoz potravin je elektromobilita perfektní volbou, kvůli kratším trasám v městském prostředí i tichému provozu. Potraviny si lidé často objednávají v brzkých ranních hodinách nebo večer, když jsou doma ze zaměstnání, a tiché elektrické vozy neruší okolí hlukem. 

Elektrické vozy využívají nejen internetové samoobsluhy, ale i velké řetězce, jako je Tesco. Je to logická volba i pro menší obchody s lokálními nebo organickými potravinami s doručovací službou. Bezemisní rozvoz zapadá do jejich konceptu a zákazníci to oceňují.

Z elektromobility těží dopravci i obyvatelé měst

Mnoho dopravních a kurýrních služeb už elektromobilitu využívá nebo testuje. Zapojením bezemisní dopravy se snaží dostát závazkům v oblasti udržitelnosti. Během provozu však zjišťují, že využití elektrických vozů jim přináší spoustu výhod včetně nižších provozních nákladů a nákladů na údržbu. Řada z nich se pustila do výstavby vlastní nabíjecí infrastruktury, často doplněné sofistikovanými řídicími systémy, které propojují nabíjecí stanice s vlastními fotovoltaickými elektrárnami a bateriovými úložišti. Tyto systémy jsou často opatřeny inteligentním softwarem pro optimalizaci provozu dobíjecích stanic i celého doručovacího procesu.
Vzhledem k inovacím v oblasti elektromobility, jako je zvyšování dojezdu vozů, zrychlování nabíjení a snižování cen elektromobilů, můžeme očekávat stále vyšší podíl elektrických vozů ve flotilách doručovacích společností. Pro nás, jako uživatele i obyvatele měst a obcí, je to výborná zpráva, tento trend nám zajistí nižší obsah emisí ve vzduchu i ztišení dopravy.