České dřevěné hračky vedou k udržitelnosti už od dětství

15. 10. 2021
Doba čtení   2 min
Sdílet

Protentokrát se Vojta Koval vydal natočit další díl podcastu LOOPA do Bílovic nedaleko Zlína. Společnost Egoé kovo zde zbytkům z dřevovýroby zahradního nábytku a dalších produktů dává nový život. Zbytky z dřevovýroby většinou končí v kamnech, ale předseda představenstva firmy Luděk Látal se však přiklání k udržitelnějšímu přístupu. A tak z jinak odpadních materiálů díky spolupráci s designérkou Monikou Lackovou vznikají pod značkou Didawood dřevěné hračky pro děti.

České dřevěné hračky vedou k udržitelnosti už od dětství

Nápad přišel od zaměstnanců

Luděk Látal upozorňuje, že je dobré mít otevřenou mysl a vyslechnout zaměstnance. Právě díky nim se zrodil nápad vyrábět hračky ze zbytkového dřeva. Lidé z dřevovýroby si totiž brali pravidelné odřezky na pálení domů. Tyto kostičky, hranoly a další tvary upoutaly pozornost dětí zaměstnanců a před spálením si s nimi hrály. Nápadu se pak chopila designérka Monika Lacková a výsledkem jsou originální, české a udržitelné hračky. Jedním z produktů je například domino s podtitulem „Pryč s puntíky“. Kostičky zde nemají číselné označení, ale obrázky ze kterých si děti můžou poskládat různé příběhy.

Změna myšlení a edukace

Jak dále zmiňuje Luděk Látal, je škoda vyhodit nebo spálit opracované polotovary, které se jen nehodí pro další výrobu nábytku. Spousta lidí a firem nad tímto problémem ale nepřemýšlí. Zkrátka počítají s produkcí odpadu a neřeší možné využití zbylých materiálů. Koncept Didawood však nekončí pouze u upotřebení zbytkového materiálu. Cílí také na edukaci dětí, ukázat jim, že i z odpadního přírodního materiálu se dají udělat krásné, udržitelné věci, jenž můžou vydržet i po generace. Jak se shodují oba hosté – nejlepší je  budovat povědomí o udržitelnosti od raného věku, a nejlépe se tak činí přes hračky a koncept škola hrou.

I obal je součástí produktu

Dalším výrazným tématem, které v podcastu zaznívá jsou obaly produktů. Didawood se snaží zahrnout obal přímo do hry a udělat ho pro děti co nejvhodnější. Vyhrály tak látkové pytlíky  vyrobené v rámci spolupráce s další z českých firem. Bezobalová strategie je pro tuto značku stěžejní, a tak prodejními místy stanou bezobalové obchody.

Společnost Egoé kovo spolupracuje na dalších upcyklačních projektech s různými českými firmami. Více uslyšíte v celém dílu podcastu LOOPA Vojty Kovala, který najdete na platformách Spotify a Apple Podcasts. Dozvíte se například také to, jak se nakládá s odřezky, které již nelze využít, jaké radosti a strasti potkaly/potkávají Egoé kovo a Moniku Lackovou během realizace projektu Didawood i detaily o jejich neotřelých produktech.

LOOPA Vojty Kovala vzniká ve spolupráci s CIRA Advisory, poradenskou společností v oblasti cirkulární ekonomiky a za podpory Komerční banky.