Udržitelnost jako trend doby
Spotřebitelské chování se nejen vlivem pandemie mění. Lidé více nakupují online a přemýšlejí nad původem produktů i dopadem svých nákupů. Například 16 % zákazníků začalo brát při nakupování v potaz, je-li produkt českého původu. Čím dál více zákazníci také řeší, jestli je konkrétní e-shop udržitelný a chová se odpovědně. Dokonce až 68 % Čechů je ochotno si za udržitelnost připlatit.
Proto 4 zmíněné partnerské strany vytvořili metodologii na určení míry udržitelnosti e-shopů a badge – odznáček „Udržitelný e-shop“ na Heurece. Tímto odznáčkem budou oceněny e-shopy, jejichž provoz se opírá o principy udržitelnosti, čímž získají veřejnou podporu takového podnikání a stanou se na trhu viditelnějšími. Nakupující pak mohou snadno identifikovat skutečně environmentálně i společensky odpovědné online obchody.
Co je tedy udržitelný e-shop?
Jako udržitelný e-shop nemusí být nutně klasifikovány pouze obchody prodávající ekologicky šetrné výrobky. Při hodnocení udržitelnosti e-shopu se komplexně hodnotí celý provoz podniku, přístup k životnímu prostředí, zaměstnancům, dodavatelům, zákazníkům, atd. V rámci projektu vznikla i propracovaná metodologie hodnocení udržitelnosti e-shopu. Firmy, jenž by chtěly získat odznáček „Udržitelný e-shop“ vyplní dotazník týkající se oblastí udržitelnosti. Pokud splní určitou procentuální hranici bodů, dostanou tento badge na stránkách Heureky. Aby nebyla tato ikonka zneužívána ke greenwashingu, ověřuje Asociace společenské odpovědnosti, která je odborným garantem hodnocení, správnost vyplněných údajů. Asociace společenské odpovědnosti je největší iniciativou CSR a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN v České republice.
Ocenění, inspirace a edukace
Vyvrcholením společného projektu bude udělování ocenění “Udržitelný e-shop roku” v rámci každoroční soutěže “Shop roku”. Projekt má ale mimo ocenění zasloužilých e-shopů také za cíl edukaci zákazníků. Může sloužit i jako inspirace a návod ke změně provozu e-shopů k udržitelnější cestě.
Více informací – ať už jste zákazník, či eshop se zájmem se do projektu zapojit – najdete na stránkách udrzitelnyeshop.cz nebo také v aktuálním dílu LOOPy Vojty Kovala, kterou můžete poslouchat třeba na Spotify či Apple Podcasts.