I proto se na téma ochrany lesů zaměřuje další z řady nedávno přijatých legislativních aktů z balíku unijních ESG právních předpisů, a to Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023 o dodávání na trh Unie a vývozu z Unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení nařízení (EU) č. 995/2010 – tzv. nařízení o odlesňování neboli EUDR (dále jen „EUDR“).
Cíle a návrhy dle EUDR
EUDR bylo přijato za účelem pevně definovat a stanovit povinnosti a požadavky, které budou muset splňovat společnosti uvádějící a/nebo dodávající na trh EU nebo exportující mimo EU určité komodity nebo výrobky tyto komodity obsahující.
Hlavními cíli nařízení jsou:
- Minimalizace přispívání EU k odlesňování a znehodnocování lesů: EUDR se snaží snížit globální odlesňování tím, že zamezuje přístup na trh EU produktům a komoditám, které odlesňování způsobují.
- Ochrana biologické rozmanitosti: Lesy jsou domovem mnoha ohrožených druhů a zachování těchto ekosystémů je klíčové pro ochranu globální biodiverzity.
- Snižování emisí skleníkových plynů: Odlesňování přispívá k nárůstu koncentrace skleníkových plynů v atmosféře. Omezením odlesňování chce EU přispět k plnění svých klimatických cílů.
Relevantní komodity a nové požadavky
Působnost EUDR se vztahuje na tzv. relevantní produkty, které obsahují relevantní komodity, byly jimi krmeny nebo byly vyrobeny za jejich použití, např. pneumatiky, nábytek, čokoláda, kůže, trubky, pásy, těsnění vyrobené z přírodního kaučuku, buničina a papír, tedy také knihy, noviny, letáčky, papírová brčka, papírové obaly a tak podobně (úplný výčet relevantních produktů naleznete v příloze I EUDR). Těmito komoditami jsou: skot, kakao, káva, palma olejná, kaučuk, sója a dřevo.
Nařízení stanovuje, že relevantní komodity a relevantní produkty se nesmějí uvádět ani dodávat na trh ani vyvážet, nejsou-li splněny podmínky (kumulativně):
- nezpůsobují odlesňování,
- byly vyprodukovány v souladu s příslušnými právními předpisy země produkce a
- vztahuje se na ně prohlášení o náležité péči.
Nové povinnosti dle EUDR se dotknou všech subjektů, které:
- uvádějí relevantní komodity nebo produkty na trh Evropské unie,
- dodávají je k distribuci či spotřebě v rámci EU, nebo
- je vyvážejí mimo EU.
Týká se to jak dovozců, tak distributorů a vývozců těchto produktů.
Rozsah povinností, jako je zavedení systému náležité péče nebo uchovávání informací o původu komodit, bude záviset na velikosti společnosti a její roli v dodavatelském řetězci. Všechny podniky tedy budou muset zajistit, že jejich produkty splňují přísná kritéria týkající se ochrany lesů a související legislativy zemí produkce.
Účinnost EUDR a sankce za neplnění povinností
Nařízení bylo přijaté již 31. května 2023, v platnost vstoupilo 29. června 2023 a účinnost byla doposud plánována ve dvou vlnách – od 30. prosince 2024 první povinnosti pro velké a střední podniky a od 30. června 2025 pro malé podniky. Nicméně na nátlak odborné veřejnosti a nemálo členských států, které žádaly o odklad účinnosti z důvodu rozsahu povinností a potřeby delšího času na přípravu jejich plnění pro dotčené subjekty, na začátku října Evropská komise předložila návrh na odložení účinnosti, a to plošně o 12 měsíců.
Pokud bude odklad účinnosti schválen, společnosti budou mít další rok na to, aby implementovaly potřebné systémy náležité péče a zajistily, že jejich obchodní praktiky odpovídají novým požadavkům. To zahrnuje zejména povinnost uchovávat důkazy o původu komodit, jejich souladu s právními předpisy a nezpůsobování odlesňování.
V případě neplnění povinností dle EUDR mohou společnosti čelit značným sankcím, včetně vysokých finančních pokut a zákazů uvádění jejich produktů na trh EU. Sankce budou záviset na závažnosti porušení, velikosti podniku a jeho postavení na trhu.
Dopad EUDR na globální trh a udržitelnost
Nařízení EUDR nepřináší pouze změny pro evropské společnosti, ale má potenciálně globální dosah. Vzhledem k významné roli Evropské unie jako jednoho z největších světových trhů, budou i společnosti ze třetích zemí nuceny přizpůsobit své výrobní a obchodní praktiky, pokud budou chtít i nadále vyvážet své produkty do EU. Tento tlak na transparentnost dodavatelských řetězců může přispět ke změně obchodních praktik i mimo Evropu, kdy společnosti začnou preferovat udržitelné zemědělské postupy a odpovědné lesní hospodaření.
Kromě ochrany lesů se od EUDR očekává, že přinese i sekundární výhody, jako je zvýšení odpovědnosti podniků za jejich environmentální a sociální dopady, což je důležitý krok směrem k celkové udržitelnosti globálního hospodářství. Tato legislativa navíc podporuje širší cíle EU v oblasti cirkulární ekonomiky a dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, čímž se stává součástí komplexnější strategie boje proti klimatické krizi.
Výzvy implementace a potřeba globální spolupráce
Implementace EUDR s sebou přináší řadu praktických výzev, zejména pokud jde o sledovatelnost a transparentnost dodavatelských řetězců. Mnoho firem bude muset investovat do nových technologií a systémů, které jim umožní ověřit původ surovin a zajistit, že jejich produkty splňují kritéria EUDR. Klíčová bude také spolupráce mezi podniky, vládami a nevládními organizacemi na globální úrovni, aby se zajistilo, že změny přijaté v Evropské unii povedou ke skutečnému snížení odlesňování i v dalších částech světa.
Závěrem
EUDR představuje klíčový krok v úsilí Evropské unie o ochranu světových lesů a boj proti globálnímu odlesňování. Zavedením přísných požadavků na dovoz, distribuci a vývoz produktů spojených s komoditami, které přispívají k odlesňování, Evropská unie vysílá jasný signál o své odhodlanosti řešit klimatické změny, snižovat emise skleníkových plynů a chránit biologickou rozmanitost. Ačkoliv byla účinnost nařízení dočasně odložena, jeho implementace bude mít významný dopad na globální obchodní řetězce a zároveň (snad) přispěje k udržitelnějšímu hospodářství. Pokud odložení účinnosti bude schváleno, dotčení dovozci a vývozci budou mít další rok na přípravu na plnění požadavků dle EUDR.
Text EUDR dostupný na odkaze zde.