Výroba kapalin Středočeský kraj

Neviditelná součást mobility s dopadem na životní prostředí

U tématu udržitelné dopravy a mobility se nám obvykle jako první vybaví využívání hromadné dopravy, sdílená mobilita nebo elektroauta. Jen málokoho ale napadne zamyslet se nad méně viditelnými, avšak pro provoz autobusů či automobilů naprosto nezbytnými součástmi, jako je například chladicí kapalina, kterou vám dnes blíže představíme.

Neviditelná součást mobility s dopadem na životní prostředí

Neviditelná součást mobility s dopadem na životní prostředí

Klasické chladicí kapaliny a nemrznoucí směsi do aut jsou vyráběny z vodního roztoku glykolu. Tento typ kapaliny je z pohledu udržitelnosti zajímavý především tím, že je možné jej velice účinně recyklovat. V celém Česku se recyklací těchto kapalin zabývá pouze jediná společnost, CLASSIC Oil v Buštěhradu. Ta ročně dokáže zpracovat téměř půl milionu litrů materiálu a vyrábět z něj nové produkty.

Automobilky i hromadná doprava mohou snižovat množství odpadu

Glykolové kapaliny mají opravdu široké využití – používají jej běžné automobily, ale také hromadná doprava nebo například budovy. Zajímavým příkladem, jak tuto součást mobility „ozelenit”, je spolupráce mezi CLASSIC Oil a největší tuzemskou automobilkou Škoda Auto a.s. Už více než rok odevzdává „Škodovka” k recyklaci provozní kapaliny z prvního plnění do automobilů a kapaliny po zkoušce nových motorů. Jde o minimálně použité kapaliny a jejich recyklace a další využití dává velký smysl. Tato spolupráce se rozvíjí od září 2023 a díky ní se podařilo znovu využít více než 29 tun kapaliny a ušetřit 11 tun CO2.

Kromě spolupráce se Škoda Auto odevzdává CLASSIC Oilu k recyklaci své kapaliny také Dopravní podnik Hlavního města Prahy. Nicméně provozovatel recyklační linky stále čelí problémům, zejména u veřejných zakázek, kde se setkává se znevýhodňováním kvůli použití recyklátu.

„Přál bych si, aby naše spolupráce se Škoda Auto inspirovala i další výrobce automobilů v Čechách a na Slovensku. Recyklační linku jsme dávali postavit s myšlenkou, že z naší podnikatelské činnosti nemusí zůstávat kvanta odpadů, zejména pokud materiály dokážeme efektivně využít. Zjistili jsme navíc i to, že odevzdání kapaliny k recyklaci je až o desítky procent levnější než jejich likvidace, takže pro všechny subjekty jde také o ekonomicky výhodnou aktivitu. Jsem rád, že právě díky partnerům, jakými jsou Škoda Auto nebo Dopravní podnik hlavního města Prahy, se nám daří každoročně zvyšovat objem recyklovaného materiálu,” říká Jan Skolil, technický ředitel společnosti CLASSIC Oil s.r.o.

Možnosti pro podporu udržitelnosti v budovách a na sportovištích

Glykolové kapaliny se kromě automotive sektoru používají také v HVAC systémech (topení, větrání, klimatizace) budov nebo na sportovištích, kde ochlazují nebo ohřívají sportovní plochy. Pouze minimum této kapaliny se u nás ale recykluje. Mnohem častější je likvidace formou spalování nebo penetrace do betonu. Recyklace glykolových kapalin tak je jednou z cest, jak dál posouvat aktivity v oblasti udržitelné mobility nebo i udržitelnějšího provozu budov.