Pořízení a provoz vozového parku s sebou přináší poměrně vysoké jednorázové i průběžné náklady – od nákupu, pojištění a údržby až po palivo a parkování. Naopak sdílení automobilů umožňuje náklady výrazně snížit, firma si je dělí s ostatními uživateli. Pro jaké firemní zákazníky je tedy carsharing vhodný? Pojďme se podrobněji podívat, jaké faktory zvážit.
Sdílený vozový park nabízí nákladově efektivní a flexibilní alternativu k vlastnictví, která firmám umožňuje snadno upravovat velikost a složení flotily podle aktuálních požadavků. To je výhodné zejména pro firmy s proměnlivými potřebami, které nevyužívají vozidla denně. Díky digitalizaci služby sdílení mají firmy jednoduchou kontrolu nad rezervacemi i náklady. Nicméně sdílení má i svá omezení. Firmy s každodenní potřebou automobilu nebo se specifickými požadavky mohou narazit na omezenou dostupnost a menší kontrolu nad typem a vybavením vozů. Sdílená auta také neumožňují ponechání osobních věcí či pracovních nástrojů ve vozidle.
Sdílená vozidla prospívají infrastruktuře i ovzduší
Sdílená vozidla jsou využívaná mnohem efektivněji než soukromá. Navíc poskytovatelé často investují do moderních, ekologických vozů včetně elektromobilů. Firmy, které chtějí minimalizovat svůj ekologický dopad, mohou díky sdílení vozidel snáze přecházet na udržitelnější modely bez nutnosti vlastních investic do nízkoemisních vozidel a související infrastruktury. V městském prostředí carsharing přispívá k lepšímu využití parkovacích míst. Každé sdílené auto nahradí až deset soukromě vlastněných. Některá města jsou si těchto výhod vědoma a poskytují sdíleným automobilům různé výhody. V Praze a v Brně mohou carsharingové vozy parkovat v rezidenčních tzv. modrých zónách, v Brně dokonce zdarma. Brno také umožňuje sdíleným vozům vjezd až do historického centra města. Naopak v Plzni parkování v rezidenčních zónách povoleno není, ale díky podpoře města lze parkovat zdarma ve všech městských placených zónách.
Zájem o carsharing prudce narůstá
První komerční carsharing zahájil svůj provoz před více než padesáti lety ve francouzském Montpellier. Automobily tehdy měly na palubě kasičku, do které se házely žetony koupené v trafice. Dnes se využívají digitální platformy, které ze zapůjčení vozu dělají jednoduchou online službu. V Česku jako první začala nabízet sdílení vozidel společnost Autonapůl, která od roku 2003 působí v Brně. V současnosti funguje také v osmi dalších městech. Největší carsharingovou službou v Česku je společnost CAR4WAY, která působí v Praze a Brně a poskytuje 1100 automobilů značky Škoda. Můžeme se setkat také s lokálními projekty, například českobudějovickým GoDrive nebo plzeňskou Karkulkou, kterou provozuje dopravní podnik města. Podle Asociace českého carsharingu jezdilo v roce 2014 po českých silnicích 30 sdílených aut. V roce 2024 už jich je 1930, a to ve 12 městech.
Rozhodnutí záleží na potřebách
Podniky s proměnlivými nebo nižšími nároky na přepravu mohou jednoznačně profitovat ze sdílených služeb, které jim poskytnou potřebnou flexibilitu a sníží náklady. Naopak firmy, které potřebují vozidla využívat intenzivně, mohou dlouhodobě získat více z vlastnictví flotily. Zajímavou strategií je operativně doplňovat vlastní vozový park sdílenými vozy, to pak firmám umožní využívat výhody obojího a optimalizovat tak své náklady i ekologický dopad. Jestliže pro firmu samotnou není carsharing vhodný, může ho nabídnout svým zaměstnancům pro soukromé využití jako zajímavý benefit.