Udržitelný e-shop tak trochu ukazuje, jak si firmy vedou v ESG
Projekt Udržitelného e-shopu vznikl v České republice na podzim roku 2021. V roce 2023 společnost Heureka rozšířila projekt i na slovenský trh, a přihlásit se tak mohly i první slovenské online obchody. K dnešnímu dni získalo certifikát Udržitelného e-shopu přibližně na 300 internetových prodejců. Uchazečů o tento certifikát je však mnohem více – vstupní dotazník vyplnilo k dnešnímu dni cca 1600 zájemců. Úspěšný je ovšem pouze každý 5. eshop. Proč je tomu tak?
Získání certifikace Udržitelný e-shop předchází vyplnění dotazníku, ve kterém se ověřuje, jak je na tom internetový obchod se svým přístupem k životnímu prostředí, ale také například s péčí o zaměstnance nebo zákazníky. V Udržitelném e-shopu jdou však ještě dál a zajímá je, jak má online obchod nastavenou spolupráci s dodavateli, jak podporuje místní komunity nebo jak je na tom firma s transparentností řízení svého podniku.
De facto tak otázky vstupního dotazníku pokrývají okruhy nefinančního reportingu ESG, a to záměrně. Udržitelný e-shop také ukazuje zajímavou statistiku – zatímco firmy nemají potíže projít environmentální částí otázek, u sociálních aspektů podnikání a řízení firem mnohdy pokulhávají.
Jak se připravit na ESG? Podívejte se na náš webinář.
Udržitelný e-shop ukazuje veřejnosti, jak online obchody pracují s udržitelností
E-shopy, které certifikačním procesem neprošly, se mohou týmu Udržitelného e-shopu dotázat, v jakých tématech mají rezervy. Získají tak i cennou zpětnou vazbu, se kterou mohou dále pracovat.
Samotný princip hodnocení udržitelnosti internetových obchodů je založen částečně na automatizaci, ale také na ruční verifikaci uvedených údajů. Spousta v dotazníku uvedených informací se dá totiž snadno ověřit. Tým Udržitelného e-shopu dbá také na verifikaci údajů v čase. Namísto opětovného vyplňování dotazníku ze strany firem však Heureka údaje sama aktivně ověřuje a vyhodnocuje.
Certifikace Udržitelného e-shopu přináší online obchodům také několik benefitů. Kromě již výše uvedené zpětné vazby představuje projekt pro e-shopy zajímavou formu propagace a zviditelnění, a to i díky pravidelným soutěžím, ve kterých mohou zákazníci udržitelných internetových obchodů za svůj online nákup vyhrát zajímavé hmotné dárky, přičemž partneři projektu, Komerční banka, Visa i Heureka, poskytují v rámci soutěží zapojeným e-shopům veškeré komunikační materiály i zajištění koordinace soutěže.